Säkringen på BMW R75 går när brytarna sluter

Fråga: Hej! Har ett fel jag ej varit med om tidigare på en BMW R75/5 -73:a. När brytaren går ihop, det vill säga sluts, blir det kortis och säkringen går. När brytaren är öppen fungerar allt som det ska tills motorn dras runt varvid säkringen ånyo går. Felet uppstod under tomgångskörning stillastående.

Matz Eriksson

 

Svar: BMW R75 har två seriekopplade tändspolar (6 volts) och en gemensam brytare. Det är alltså ett system av typen ”wasted spark” där bägge stiften gnistrar samtidigt – alltså även på avgastakten. Det kan ju vara så att det har blivit något fel på den ena tändspolen så att den drar mer ström. Det kan även bero på att någon kabel har fått nötskador på isoleringen eller kommit i kläm så att den jordar. Brytarkontakter har isolerande brickor och bussningar som ska isolera brytararmen och fjädern från jord (gods). Det händer att det blir kortslutning här, men då brukar det inte spela någon roll om brytarna är öppna eller slutna. Färgen på kablarna till tändspolarna är grön från tändningslåset (+) och svart till brytarna. Kabeln mellan spolarna är också svart.

Det är tyvärr svårt att mäta upp resistansen på en tändspoles primärlindning då den har väldigt låga värden (ofta under 1 Ohm) fast den är hel. Det ser ut som kortslutning när man mäter då de flesta multimetrar inte kan visa säkra värden vid så låg resistans. Det kan ju även vara så att något annat på motorcykeln drar för mycket ström och att tändspolarna sedan blir tungan på vågen så att säkringen går. Kolla därför vad som är anslutet på samma säkring.

Bäst är att du testar med en annan tändspole och byter ut en spole i taget på motorcykeln och ser om felet försvinner i något fall. Kolla även alla kablar vid och omkring styrhuvudet. Det är här som de rör sig mest och kan få skador genom nötningen och klämning.

Jim Lundberg

Rulla till toppen