Slirande koppling på Puch Maxi med nya drivbackar

Fråga: Hej Jim. Jag har en fråga angående en koppling på Puch Maxi. Jag vet att det stått en del om det tidigare… men inget som kunnat hjälpa mig med mitt problem. När jag köpte mopeden så var det inte en droppe olja i växellådan. Den rasslade som sjutton men kopplingen fungerade bra. När jag fyllde på olja (röd ATF som det står Puch på) så började den slira kraftigt. Jag tänkte då att beläggen var brända så jag beställde ett nytt kopplingsnav (med tre ”armar”). Men det funkar inte bättre med den nya kopplingen. Den slirar mer än tidigare.

Nu kan jag knappt komma iväg även om jag sparkar iväg mig, den hugger väldigt sent. Motorvarvet går upp och ner utifrån hur jag gasar, det är alltså inte så att den har ett lågt varv och inte orkar. Motorn varvar ordentligt men det händer inte mycket för det, den bara slirar. Tror du det räcker med att ställa ut skruvarna så att den slungar tidigare? (för det är väl ut ställskruvarna ska?), vi har inte provat det men tänkte göra det. När jag satte dit den tror jag de var i nivå med kanten, så det finns inte mycket spel. Vad kan annars vara fel? Behöver jag byta kopplingstrumma? Har haft hjälp av en riktigt duktig kille som också kliar sig i huvudet!

Mvh Johan

 

Svar: Centrifugalkopplingen på Puch Maxi ska börja driva vid 1200-1500 varv vilket är relativt lågt på en mopedmotor. Fullt ingrepp ska nås vid närmare 3000 varv. Frågan är om du köpt en standardkoppling eller en trimkoppling. Den senare har starkare returfjädrar och behöver högre varvtal än en standardkoppling för att börja driva. På vissa motorer kan man vända drivbackarna fel, men jag vet inte om det går att göra så på en Puch Maxi.

Se till att det är rätt oljemängd i lådan då för hög oljenivå kan orsaka slir. Din motor bör ha en oljemängd på 1,5 dl. Jag har för mig att Fords automatlådeoljor (ATF-F) är något ”strävare” och kan ge bättre grepp, men jag tror inte ett oljebyte räcker för att ta bort dina problem. Kopplingstrumma bör inte behöva bytas och när det gäller drivbackarna ska dessa fungera tills beläggen nästan försvunnit helt. Om en automatmotor körts på vanlig växellådsolja kan den behöva saneras för att fungera igen. Värst är det med drivbackarna som suger i sig den felaktiga oljan. Tvätta alla kopplingsdelar med thinner och se till att inga rester av felaktig olja finns kvar i motorn – skölj den med lacknafta. Några justerskruvar i Maxins koppling känner jag inte till, men om det är justerskruvar ska man se till att vrida alla lika mycket.

Jim Lundberg

Rulla till toppen