Svårväxlad Amazon med ny koppling

Fråga: Har en Volvo Amazon från 1970 som är renoverad av verkstäder. Lamell och koppling är bytta, men ändå skrapar det och går åt muskelkraft för att växla – speciellt till 2:an. Vad kan det vara för fel? Börjar bli trött och för dyrt. Bilen är snygg men hur är det med växellådan?

Kjell

 

Svar: Frågan är om detta fel uppstod efter renoveringen eller om det fanns där innan? Om växellådans synkringar är slut kommer det att skrapa vid växling, särskilt vid nerväxling, trots att kopplingen arbetar som den ska. Kolla var dragläget hamnar – alltså då motorn precis börjar driva bilen framåt. Om kopplingen är rätt justerad ska dragläget ligga ungefär mitt i pedalrörelsen.

Är det rätt olja i växellådan? Volvos M40-låda ska ha transmissionsolja med viskositeten SAE 80. Om den har M41-lådan (=överväxel) ska det vara motorolja med viskositeten SAE 30. Skillnaden mellan dessa två oljors viskositet är minimal och anledningen till att man har två olika oljor är att överväxeln inte ska ha transmissionsolja.

Om felet uppstod efter verkstadens reparationer tycker jag du ska reklamera arbetet eftersom något i så fall är felmonterat eller feljusterat.

Jim Lundberg

Rulla till toppen