Hur delar man vevaxeln på en Sachs 98 cc?

Fråga: Hur delar man på vevaxeln på en Sachs 98cc för att byta vevstakslager? Det finns ju inga kanter som man får tag i för att göra som i Stora Tvåtaktsboken. Motorn är nog från 1937-38.

Per-Jonas Svensson

 

Svar: Den bästa motorn i detta avseende är Husqvarna som har två stadiga klackar på varje vevskiva vid vevlagertappen. Där får man enkelt ett stadigt tag när man ska pressa isär vevaxeln. Den vevaxel som syns på bilden i Stora Tvåtaktsboken (bilden i mitten) är en JB-axel där man precis kan få grepp om hörnen,

Det kan räcka att man klämmer fast vevaxeln så nära vevstaken det bara går, alltså vid pilarna på övre bilden. Detta lämnar den yttre delen av vevskivan utan stöd och det bör ändå räcka. Men man ska nog ändå försöka hålla fast vevskivan i ytterkant om det är möjligt. Ta ett plattjärn och slipa till en egg som går att sticka in lite mellan vevstakslagret och vevskivan. Om man bara får tag en halvmillimeter in över kanten så är mycket vunnet. Detta plattjärn dras fast i avdragarens stomme som de övriga fästjärnen som håller vevskivan (bilden längst ner).

Jim Lundberg

 

Hur delar man vevaxeln på en Sachs 98 cc?
När man pressar isär en vevaxel sätter man fast den stadigt i avdragarens tjocka plåt (cirka 25 mm) med flera plattjärn. Sedan pressar man ur vevtappen med en stor skruv som är gängad i den tjocka plåten.
Hur delar man vevaxeln på en Sachs 98 cc?
Bäst är att försöka hålla ner vevskivan ute vid vevlagret med ett snedslipat plattjärn (grön) som dras ner med en skruv.
Rulla till toppen