Svårstartad Crescent Autoped från 1956

Fråga: Har en Crescent Autoped 1956 års modell med kilremsdrift som är svårstartad. Får trampa omkring 75 meter innan den startar, men sen går den bra. Har låtit linda om tändspolen, samt bytt kondensator, trots detta är den lika svår att få igång. Den är utrustad med så kallad startförgasare, som saknar chokespjäll man får flöda istället. Har munstycke 54 i förgasaren, samt nålinställning 3. Tacksam för svar.

Egon Jansson

 

Svar: Det kan vara så att abriss (fältbrytningsavståndet) står fel så att gnistan blir så svag att motorn behöver lite uppvärmning från kompressionen efter den långa startsträckan för att tända. Testa med att ändra lite på brytaravståndet som i sin tur påverkar abriss. Brytaravståndet på Autopend ska normalt ligga på 0,4-0,5 mm vilket ska ge ett abriss på 8-12 mm. Hur man mäter abriss kan man läsa om här. Om abriss inte hamnar inom dessa mått vid rätt brytaravstånd är brytarna förmodligen utslitna eller krokiga. Gör även följande test: Gör ett startförsök, men avbryt innan motorn tänder. Ta ur tändstiftet. Om det är blött är det tändningsproblem – är det torrt ligger problemet i bränsleförsörjningen. Kolla det lilla bränslefiltret som sitter gömt inne i mässingsröret på förgasaren där bensinslangen ansluts.

Om mopeden går bra när den väl har startat har nog huvudmunstycket rätt storlek. Rekommenderad storlek är 46 till 56, beroende på modell och individuella skillnader på motorerna.

Jim Lundberg

Rulla till toppen