Volvo B18 som bara går på en cylinder

Fråga: Hej! Har problem med min P1800 med B18 B-motor. Den går bara på ettans cylinder, har bytt stift, kondensator, brytare, provat en annan tändspole och den får bensin men likväl går den inte. Kan det ändå vara fördelaren? Eller om det kan vara något mekaniskt som t.ex. ventilerna? Är ganska frågande inför det här.

Bengt

 

Svar: Du har bytt flera viktiga delar, men nämner inte fördelarlocket och tändkablarna. Dessa kan mycket väl vara orsaken till problemet. En spricka i locket kan räcka för att det ska misstända. Likadant är det med avstörda tändkablar (kolkärna) som tar slut så småningom och tappar ledningsförmågan. Detta gäller även avstörda tändhattar. Sedan ska ju tändkablarna sitta i rätt ordning. Tändföljden är 1-3-4-2 på Volvomotorn och fördelaren roterar motsols. Nu går den uppenbarligen på 1:ans cylinder, men om du tar av fördelarlocket så hittar du ett litet hack i kanten på fördelaren vilket är positionen för 1:ans cylinders tändläge. Sätt tändkabeln från 1:ans cylinder mitt för detta hack i locket. Sedan går du motsols och sätter 3:ans kabel i nästa hål, därefter 4:ans kabel och sista hålet i locket ska då ha 2:ans kabel.

Ta av ventilkåpan och kolla att samtliga ventiler har spel (0,40-0,45 mm). Har du en kompressionsprovare kan du även mäta om kompressionen är okej. På en frisk motor ska det helst bara skilja 1 kilo i kompressionstryck mellan bästa och sämsta cylindern. Men om kompressionen är så låg att motorn inte ens startar rör det sig om större skillnader än så. Om motorn har stått oanvänd väldigt länge kan flera kolvringar ha fastnat i kolvarna vilket ger låg kompression och låg startvillighet. Detta kan man känna (om motorn går att starta) genom att det blåser väldigt kraftigt ur vevhusventilationen och ur oljepåfyllningshålet i ventilkåpan om man tar av locket. Ringarna brukar släppa efter ett tags körning. Testa gärna med att byta stift igen då tändstift kan sluta fungera om man surar ner dem ordentligt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen