Fel olja i Sachs Saxonette

Fråga: Hej Jim! Fick min Saxonette Automat med elbekymmer fixad och all el fungerar. Tyvärr drar den inte utan det verkar som drivning slirar. Kollade lite på sprängskisser Rösebäcken håller med och det ser ut som det är bara en typ av slirkoppling. Två steg – hur fixas det i transmissionen? Det var fyllt nästan en liter typ rak 50 olja och enligt Rösebäcken skall det fyllas 2,5 dl. ATF-olja. Jag bytte och hällde i rätt mängd ATF men slirningen kvarstår. Är det bara att riva, tvätta och torka slirkopplingen?

MVH

Per

 

Svar: Det är väldigt viktigt att man använder rätt olja i Saxonetten. Vanlig motor- eller transmissionsolja får inte användas för då slirar kopplingen. Rak SAE 50-olja är bland det tjockaste och mest felaktiga man kan hälla i en saxconette. Rätt olja är den röda automatlådeoljan som heter Dexron numera och som är en GM-olja (General Motors). Även Fords motsvarighet ATF-F bör fungera. Mängden ska vara 2,5 dl. Om man hällt i fel olja räcker det sällan med ett oljebyte för att centrifugalkopplingen ska börja greppa igen. Drivbackarnas belägg är indränkta i fel olja och denna måste tvättas ur. Ta bort transmissionskåpan och häll lacknafta rakt in i kopplingstrumman som sitter på vevaxeln. Snurra på alla delar medan du häller och snåla inte på lacknaftan. Har du tur räcker det med denna behandling – annars måste hela kopplingen rivas och varje drivback tvättas noggrant med lacknafta. Skölj även resten av motorn noga så att alla rester av den gamla oljan försvinner.

Funktionen på den tvåväxlade lådan är följande: Kopplingen består av två centrifugalkopplingar med tre drivbackar i varje. I växellådan finns ett frihjul som tillåter att bägge kopplingarna kan rotera med olika varvtal. När man ökar gasen på motorn från tomgång slungas 1:ans backar ut mot trumman och börjar driva runt denna som i sin tur är kopplad till motorns kedjedrev via en reduceringsväxel. När farten (och varvtalet) ökar kommer 2:ans backar att slungas ut och börja driva. Tack vare frihjulet kan nu 2:an ta över utan att 1:an ligger kvar och bromsar. När farten minskar, vid exempelvis en uppförsbacke, kommer returfjädrarna till 2:ans drivbackar att dra in dessa så att dessa slutar driva och 1:ans växel tar över.

Jim Lundberg

Rulla till toppen