Fråga: Hej! Har lite frågor angående Zündapps planetväxlade 255-motor: Hur i hela friden får man isär en sådan utan att använda sprängmedel? Är det så att denna motor saknade packning mellan blocken original? Har noterat att kopparlagringen för trampaxeln ofta är helslut, tips på förbättringar? Likaså verkar trampstartsdreven vara beroende av rätt inshimsning för att fungera tillfredställande? Övriga tips och trix? Saknade verkligen denna motor i Stora Tvåtaktsboken. Hoppas den kommer med i uppföljaren?
Mvh Christian
Svar: Zündapp 255-motorn kommer med i boken och är redan dokumenterad. Motorn är lite speciell och blocket är tredelat. Det ska inte vara några packningar mellan dessa blockdelar utan enbart packningsklister. Jag upplevde inte min motor som svårdelad, men tyska motorer kan ha rätt hård passning mellan lager och axlar, och på 255-motorn bör man värma blocket runt det vänstra ramlagret så att detta lättare glider ur blocket om det sitter hårt på vevaxeln. Här kan man behöva bända försiktigt med en skruvmejsel mellan vänster vevskiva och vevhusväggen.
Problemet brukar snarare vara att få av kopplingsnavet vilket kräver en tjock bricka och en låsring kombinerat med en två- eller trearmad avdragare. Bussningarna till trampaxeln ska vara gjorda av brons och ska normalt inte vara utslitna om inte mopeden trampats ovanligt mycket (typ transportmoped) eller gått med för lite olja. Shimsningen av startdreven vågar jag inte svara på då jag inte testat min motor – varken före eller efter demonteringen, men generellt ska axialspel i växellådor ligga på 0,1-0,2 mm.
Något exakt datum när supplementet till Stora Tvåtaktsboken ligger på diskarna har jag inte i dagsläget. Förhoppningen är att den ska vara tillgänglig till våren. Just nu håller jag på med motor nummer 18 (CZ 125/150 cc) och ambitionen är att få ihop minst 25 motorer till boken.
Jim Lundberg