Tändningsproblem på Husqvarna Novolette

Fråga: Spenderade precis lördagen med att bygga om tändsystemet på min gamla Husqvarna Novolette, 3311 till ett utanpåliggande tändsystem enligt Stora Tvåtaktsboken. Efter bygget går mopeden ganska dåligt (dock bättre än innan, då den inte startade). Den orkar inte speciellt mycket, men den startar ganska lätt.

Symtomen när jag kör med den just nu är att den fyrtaktar. Den går jämt, men den orkar inte dra mig upp för backar med bara någon enstaka procent i lutning. Chokar man dör den nästan direkt.

Hittills har jag kollat/testat följande saker:

– Rengjort förgasare

– Tanken är nästan full och bensinen kommer fram

– Rengjort luftfilter

– Testat flera olika tändstift (B5H och 6). Tändstiftet blir förövrigt brunt och inget sot syns.

– Den läcker ingenstans, i alla fall inte om man får tro mitt startmotorgas-test. Sprejade in startgas lite överallt på motorn under körning. Motorn varvar varken upp eller ner.

– Ny kondensator.

– 50 huvudmunstycke

– Flottörhuset är fullt med bensin.

– Den dör när man ger den extra startgas rakt in i insuget

– 2 mm förtändning, 8 mm abriss, 0.4mm brytaravstånd (nästan enligt tvåtaktsboken, lyckas dock inte ställa in 1.5 mm förtändning, då hålen inte räcker till)

– Nålmunstycke 2.15 (har dock ett 2.12 liggande, borde jag testa?)

Motorn gick bra innan tändsystemet gick sönder för några veckor sedan i körning i regn. Så de enda som är ändrat sedan sist är tändsystemet.

Har lite slut på idéer, vad skulle felet kunna vara?

 

Linus Oleander

 

Svar: Om tändsystemet inte fungerar som det ska brukar tändstiftet vara blött, inte brunt vilket är en ”sund” färg på ett tändstift. Att du ändrat till utanpåliggande tändspole ska bara leda till det bättre, men det kan vara så kondensatorn är defekt trots att den är ny då det tyvärr finns massor av nytillverkade kondensatorer som är defekta redan i butiken. Att du inte får till förtändningen beror förmodligen på att brytarna är slitna eller kanske skeva på grund av omild behandling av tidigare ägare. Då brukar inte hålen i tändplattan räcka till. Fast skillnaden på 1,5 och 2 mm är inte dramatiskt på en moped. Möjligtvis kan motorn gå lite stötigare och kanske sparka tillbaka vid start när tändningen är en aning tidig. Hur som helst ska den inte gå så dåligt som din Novolette nu gör. Det är två saker på bilden ovan som jag reagerar på. Dels att det ser ut som att brytararmen ligger för långt ut då man ser brytaraxelns ände en bit ner i fiberbussningens hål, dels den stora kabelskon på kondensatorn som verkar ligga väldigt nära jord (kondensatorns hölje) . Det senare kan orsaka överslag och tändstörningar. Tycker mig även kunna se att det fuktar runt axeln inne vid packboxen vilket kan tyda på läckage (mer om det längre ner).

Testa med att hänga på ett fungerade tändstift med avklippt sidoelektrod. Lägg det mot jord och trampa runt motorn. Nu har du ett gnistgap på kanske 4-5 mm och det ska tändsystemet klara av med en rejäl gnista ute i det fria om det ska klara av att ge en gnista på 0,5 mm med ett vanligt tändstift under kompression. Ändra lite på brytaravståndet uppåt och nedåt och se vad det gör med gnistans styrka. Fabriksmåtten är inte heliga på en motor som har några år på nacken.

Nålmunstycket bör inte vara boven och ett mindre nålmunstycke påverkar ändå bara mellanregistret, alltså runt halv gas. Du nämner att flottörhuset är ”fullt med bensin”. Om det är upp till kanten är något fel och motorn får då för mycket bensin i förhållande till luft. Det kan ju vara så att flottören inte arbetar som den ska. Bingförgasaren har en ringflottör av mässing och denna kan dels hamna lite snett så att den kärvar, dels så kan den läcka in bensin (skaka på den och lyssna om det skvalpar i den). Under ett litet bronsclips på förgasaren sitter flottörnålen. Kolla att det är rent i hålet och att nålen inte är sliten i spetsen. En annan sak som du bör kolla är om packboxen innanför remskivan är tät. Novoletten har vevhus och reduceringsväxeln sammanbyggd och om denna packbox läcker tappar motorn vevhuskompression. Symtomen på detta är inte fyrtaktning, utan mer att den blir svårstartad, klen och får en orolig tomgång. Chokning borde då förbättra situationen, men kolla ändå om det är tätt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen