Gamla och nya däckdimensioner på motorcyklar UPPDATERAD

Fråga: Hej! Mc-däck har ju ändrade beteckningar t.ex. 4,00 x 18 heter något annat.  Det finns säkert en omvandlingstabell men var hittar man en sådan?

Gösta Lindström

 

Svar: Jag bollar frågan vidare till Kjell Sveholm på däckfirman Wheeler-Dealer som svarar så här:

Det finns i grund och botten ingen sådan tabell.

Om vi börjar med trampcyklar, så finns det dels tummärkning, fransk märkning och millimetermärkning.

Exempelvis är däcken på min bergscykel (eller mountainbike som det heter på svenska) märkta 50 – 559 för bredd/fälgdiameter i mm samt 26 x 1.9 för däckets ytterdiameter/bredd i tum. Mot bakgrund av att 26″ kan syfta på fem olika fälgdiametrar är mm systemet påtagligt överskådligare.

Fransmännen angav däckets ytterdiameter i millimeter: 600, 650 och 700.

Storlek 700A har 642 mm fälgdiameter, 25 mm däckbredd, 29 mm däckhöjd, ytterdiameter 700 mm.

Storlek 700B har 635 mm fälgdiameter, 29 mm däckbredd, 33 mm däckhöjd, ytterdiameter 701 mm.

Storlek 700C har 622 mm fälgdiameter, 35 mm däckbredd, 39 mm däckhöjd, ytterdiameter 700 mm.

Däckhöjden adderas till fälgdiametern såväl upp- som nedtill. Detta medger olika däckdimensioner på samma ram/gaffel. På min landsvägscykel sitter 25 – 622 däck, en mycket vanlig däck/fälgdimension i dag.

Det finns en analogi inom mc-världen:

5.00 – 16 däck har 16″ fälgdiameter, 5.00″ däckhöjd och följaktligen 26″ ytterdiameter.

4.00 – 18 däck har 18″ fälgdiameter, 4.00″ däckhöjd och följaktligen 26″ ytterdiameter.

3.50 – 19 däck har 19″ fälgdiameter, 3.50″ däckhöjd och följaktligen 26″ ytterdiameter.

Vi kan jämföra med millimetermåttsatta mc-däck:

130/90 – 16 däck har 16″ fälgdiameter, däckhöjd 90 % av 130 mm = 117 mm = 4.60″ och följaktligen 25.2″ ytterdiameter.

130/80 – 17 däck har 17″ fälgdiameter, däckhöjd 80 % av 130 mm = 104 mm = 4.095″ och följaktligen 25.2″ ytterdiameter.

130/70 – 18 däck har 18″ fälgdiameter, däckhöjd 70 % av 130 mm = 91 mm =

3.58″ och följaktligen 25.2″ ytterdiameter.

Engelsmännen använde under 1970-talet en tummärkning för däck med större bredd än höjd, med beteckningar 3.10, 3.60, 4.10, 4.25/85, 4.70 och 5.10.

De ”klassiska” mc dimensionerna, t.ex. 3.00, 3.25, 3.50, 4.00 har däckets bredd = däckets höjd. Som synes är de dimensionerna jämnt delbara med 0,25.

Nu till frågan, vad heter 4.00 – 18 i dag?

4.00 – 18 i går heter 4.00 – 18 i dag. Dimensionsbeteckningen har inte ändrats.

Det finns i dag ett stort utbud av 4.00 – 18 däck i såväl veteran som nutida däck, med äldre eller kontemporär uppbyggnad/mönsterdesign, både för landsväg och terräng.

Den som så önskar, kan ungefärligen beräkna tum till millimeterdimensioner och vice versa enligt principerna ovan.

Det finns en väldig fallgrop dock: Däcks måttsättning för höjd/bredd är inte exakt.

Fälgdiametern måste hållas inom snäva toleranser, men däckets höjd/bredd kan variera väsentligt i förhållande till ett mått med tre siffrors noggrannhet. Även varierar höjd/bredd väsentligt beroende på vilken fälgbredd däcket är monterat på.

Dokumentation över däcksdimensioner, variationer I mått, rekommenderade fälgbredder med mera kan fås från ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation)

https://www.etrto.org/page.asp?id=1594

eller STRO (Scandinavian Tire & Rim Organization)

https://stro.se/

En del däcktillverkare lämnar sådan information på sina hemsidor,

de flesta med tekniska kataloger distribuerade till sina återförsäljare.

Bästa hälsningar,

Kjell Sveholm

Wheeler – Dealer

 

Rulla till toppen