Trasiga hjullager på Fram Clipper

Fråga: Hej! Har två stycken Fram Clipper, en 1962 och en från 1964. Alla framhjulslagerskålar har sprickor. Lagerkulorna är helt slut. Hur reparerar man lagren på bästa sätt? Har sökt lagerskålar på nätet och hos bekanta men ej funnit några. Vad gör man? Går det att bygga om till raka, vanliga kullager?

Frågar/ Börje Isaksson

 

Svar: Det går utmärkt att stoppa i vanliga spårkullager istället för de uppbyggda lagren med kona, skål och kulor. Man tar då avtätade lager som kallas 2RS (tvåsidig Rubber Seal). Dessa lager brukar inte passa rakt av i naven och man får ofta lägga en tunn plåtremsa runt kullagret för att de ska sitta tajt i hålet. Viktigt är att man har ett distansrör mellan lagren så att man inte klämmer sönder lagren när man drar åt hjulmuttrarna. Mät hjulaxelns diameter och diametern på hålet i navet och välj ett spårkullager som har lämplig dimension. Kolla med Jacking AB på 0227-133 22 om passande lagertyp. I Classic Motor nummer 7/2012 finns en artikel som visar hur det går till.

Jim Lundberg

Trasiga hjullager på Fram Clipper
Lagerskålarna i originallagren brukar spricka sönder – eller så är de rostangripna.
Trasiga hjullager på Fram Clipper
Hålen i navet har ofta tumdimension, men med en plåtremsa av rätt tjocklek kan man få ett lager med metriska mått att passa perfekt.
Trasiga hjullager på Fram Clipper
Ett avtätat lager tål att köras i ur och skur. Viktigt är dock att man har en distanshylsa mellan spårkullagren.
Rulla till toppen