Vilket munstycke i Monark M 200 med CZ-motor?

Fråga: Hej! Har en Monark CZ M/200-CZ från 1949. Förgasaren är Jikov 2918 som jag svarvat en kona till eftersom den ej är original. Min fråga är vad jag behöver för storlek på munstycket, det som sitter i verkar vara för litet då jag måste flöda den för att den skall starta. Vad skall jag göra?

Lennart Larsson

 

Svar: Att motorn inte vill starta utan att den ska flödas är helt normalt om det rör sig om en kallstart. Huvudmunstyckets storlek har nästan ingen betydelse vid start då det endast påverkar bränsleluftblandningen från cirka halv gas och uppåt. Om motorn går bra under färd utan att vare sig fyrtakta eller smälla vid gaspådrag är huvudmunstycket det korrekta. Kolla tändstiftet efter en stunds körning på minst halv gas. Är isolatorfoten svart är munstycket för stort. Är den kritvit är munstycket för litet. Vid rätt munstycke är tändstiftets isolatorfot ljusbrun. Allt detta förutsätter att tändningen står rätt, att luftfiltret är rent och att flottören fungerar som den ska.

Jag vet inte vad du menar med kona i detta fall. Är det någon form av förgasartratt? Den ska heller inte påverka starten, men kan ha stor inverkan vid högre varvtal. Om du ändå ska testa med andra munstycken så ska det vara storlek 65-70 i Monark M200. Jag skulle nog kolla så att flottören inte stänger för tidigt samt testa med att justera luftskruven då detta påverkar starten och lågfartsområdet.

Jim Lundberg

Rulla till toppen