Sachsmotor där kicken inte greppar

Kopplingsjustering på Sachs

Sachsmotor där kicken inte greppar

Publicerad

Fråga: Hej, Har en trevlig Monark Compact 1252, treväxlad. Men har "kick-bekymmer". När jag ska kicka igång den så greppar inte kicken i vad den nu ska greppa i annat än ibland. Vad tror ni om felet? Är det att plocka isär hela motorn för att fixa till det?

Sven i Sigtuna

 

Svar: Det här kan bero på två saker. Börja med att kolla vad som händer när du kickar utan tändstiftet. Det är ganska vanligt på sachsmotorerna att de slirar på lamellerna vid starten. Utan stift ska motorn gå runt när man kickar om lamellerna är orsaken. Slirande lameller kan i sin tur bero på flera saker. Kolla att det finns några millimeters spel i kopplingsvajern – slaka vajern vid behov med vajerspännaren. Det kan även bero på att justerskruven i kopplingens centrum är för långt in så att lamellerna inte går ihop. Rätt justerad ska kopplingsarmen ovanpå motorn ha en frigång på 8-10 mm.

Det kan också bero på för hög oljenivå. Ställ mopeden rakt och öppna nivåpluggen som sitter i bakkant av transkåpan. Låt eventuell olja rinna ut och sätt tillbaka pluggen. Nu är oljenivån rätt (det ska vara totalt 2 dl SAE 80 i motorn), men det kan krävas en åktur för att överskottsoljan ska stänka av från lamellerna. En "quick-fix"-metod är att ta bort transkåpan, hålla in kopplingshandtaget så att lamellerna går isär och samtidigt hälla några deciliter lacknafta eller avfettning över kopplingen så oljan mellan lamellerna sköljs ur. Det händer även att lamellerna med tiden blir glaserade och får en hal yta. Då kan man testa med att rugga upp dem med slippapper (korn 180-320) och om det inte hjälper så måste de bytas.

Den andra orsaken till att kicken inte greppar kan vara att någonting har hänt med själva kickmekanismen inne i motorn. Då kommer inte motorn att röra sig det minsta även om man tagit ur tändstiftet och troligtvis måste den delas eftersom dessa delar sitter mitt i motorn. Det är inga större problem med att dela (och sätta ihop) en sachsmotor. Ha koll på shims och lösa rullar så ska det gå bra.

Jim Lundberg

Demontering av koppling på Sachs.

Montering av kickaxel på Sachs.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Yamaha DT50 MX som plötsligt tappat orken

8 kommentarer

Erik.B: Har provat med trottelnålen med förresten, hjälpte ej...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842