Fråga: Hej. Vilket utförande har en Husqvarna Flintamotor med beteckningen E? En handväxlad, tvåväxlad, motor med kickstart och tandremstransmission – vad har den för bokstavsbeteckning? Har bytt lameller på en Zündapp 280-motor, fyrväxlad. Hur mäter man in shims och avstånd på tryckstiftet till kopplingen?
Bengt Nilsson
Svar: Husqvarnas kantiga motor fick snart smeknamnet Flinta efter dess former. Motorn gick att få i en massa olika kombinationer. Två- eller treväxlad handväxel, dito fast fotväxel, fläktkyld, automat, kickstart, pedalstart med mera. Den motor som kallas för E som i Export kom 1965 sägs bara vara en ”vidareutveckling” av 1964 års motor. Vad som skiljer dem åt vet jag faktiskt inte. Tittar man i MCB:s reservdelslistor har de olika motorerna bara katalognummer där en tvåväxlad Flinta med handväxel, kickstart och kugghjulstransmission heter 81-6005-2700.
När det gäller kopplingsjusteringen på Zündapp gäller följande: Sätt i tryckstiftet i kopplingen centrum och lägg på ett tunt lager fett, eller hellre märkfärg, på stiftets skalle. Lägg sedan på transkåpan och dra i kopplingsarmen så att kopplingen ska till att aktiveras. Ta av kåpan och kolla på ståltungan i kåpan att tryckstiftet träffade tungan ungefär mitt på. Om inte, så justeras detta med ställskruven innanför det lilla locket i kåpans bakkant.
När detta är justerat/kontrollerat sätter man tillbaka kåpan på motorn med ett par skruvar. Observera att packningen måste vara med vid dessa kontroller. Om tryckstiftet har rätt antal shims ska nu kopplingsarmen uppe på kåpan ha 2-3 mm spel. Är det mindre tar man bort shims och är spelet större lägger man dit fler shims.
Jim Lundberg