Avgasmutter och tomgångsinställning på DKW RT 250 H

Fråga: Hej! Har två frågor om en DKW RT250H från 1952. Ska det finnas ett specialverktyg till avgasmuttern? Hur ska man annars på ett bra sätt få av den, då muttern verkar sitta väldigt hårt? Hur ska man på korrekt sätt ställa in tomgången?

Med vänlig hälsning Simon

 

Svar: Jag har ingen bild framför mig på avgasmuttern till DKW 250, men det verktyg som brukar användas till de flesta typer av avgasmuttrar är en så kallad haknyckel som syns på översta bilden. Denna kan man göra själv av ett plattjärn. Viktigt är att nyckelns innerradie är samma som mutterns ytterradie om den inte ska slinta. Det finns även en variant med två hakar, beroende på hur muttern ser ut.Rörtänger och polygriper förstör bara muttern.

När det gäller tomgångsinställningen så är det två skruvar man ska vrida på. Börja med att varmköra motorn. Lossa låsmuttern på luftskruven ”L” (nr 26) och vrid in denna i botten. Backa sedan 2 varv. Starta motorn och justera tomgången till max varvtal genom att finjustera med luftskruven inåt eller utåt. När max tomgångsvarvtal uppnåtts låser man luftskruven i detta läge med muttern igen. Om nu tomgångsvarvtalet är för högt eller för lågt justeras nu detta med trottelstoppskruven ”T” (nr 29) tills man får en låg, men stabil tomgång.

Jim Lundberg

Avgasmutter och tomgångsinställning på DKW RT 250 H
Bingförgasare till DKW 250. Luftskruven ”L” ska grundinställas till 2 varv från botten. Trottelstoppskruven ”T” används sist för att justera tomgången till lämpligt varvtal.
Rulla till toppen