Hur sitter kickfjädern i Puch V3-motorn?

Fråga: Hej. Jag undrar hur kickfjädern på Puch treväxlad, jag tror v-motorn, ska sitta. Alltså änden som ligger i kåpan. i tvåtaktsboken visas inte detta och det går inte att se på sprängskiss heller

 

Lennart

 

Svar: Och jag som hoppades att 1000 bilder skulle räcka i Stora Tvåtaktsboken. Nåväl – här kommer fyra bilder till på motorn som är med i boken.

Bild1: För att få ur kickaxeln måste packboxen tas ur och låsringen på axeln tas bort.

Bild 2: Tappen till spiral/kickdrevet lossas. Den är högergängad och kan sitta väldigt hårt.

Bild 3: Så här sitter fjädern innanför kedjedrevet. Dess långa ben tar spjärn mot en ribba i kåpan.

Bild 4: Kickfjädern spänns upp något halvvarv och dess andra ben sticks upp genom hålet i kedjedrevet.

 

Jim Lundberg

Hur sitter kickfjädern i Puch V3-motorn?
Bild 2. Axeltappen lossas då den lilla kedjan är ändlös och bägge kedjedreven därför måste tas bort samtidigt.
Hur sitter kickfjädern i Puch V3-motorn?
Bild 3. Så här ligger fjädern i kåpan. Det långa benet tar stöd mot förstärkningsribban i kåpan och det korta benet sticks upp genom ett hål i kedjedrevet.
Hur sitter kickfjädern i Puch V3-motorn?
Bild 4: Fjädern spänns upp något halvvarv och kickaxeln sticks in i sitt hål. Glöm inte att kedjan måste vara med redan nu. Här ser man var fjäderns bägge ändar hamnar efter montering av alla delar.
Rulla till toppen