Ljuset pulserar

Fråga: Ljusstyrkan på bilen varierar kraftigt (pulserar) när generatorn börjar ladda. Ibland kan det röra sig om mycket stora variationer i till exempel halvljusets styrka.
Det lugnar ner sig om jag belastar med att koppla in större strömförbrukare.
Ligger felet i generatorn eller laddningsreläet? Hur gör jag lämpligast en bra felsökning?
Bilen har 12 v likströmsgenerator, minusjord.

Svar: Jag skulle mäta upp generatorn så den laddar på en jämn nivå. Fladdrar värdena kan felet ligga i generatorn. Nästa steg blir att kontrollera laddningsreläet. Enkelt förklarat matar den ström till batteriet tills det är fulladdat och slår sedan ifrån. Det kan vara så att det matar och slår ifrån hela tiden och då kan elsystemet pulsera. Vissa laddningsreläer går att öppna och en rengöring av brytarkontakterna kan lösa problemet.

Är det förresten bara halvljuset som pulserar? Kontrollera anslutningarna till glödlampan och givetvis att den jordar ordentligt.

På en del äldre bilar är strömbrytaren till belysningen klent dimensionerad och klarar i princip bara av originalbelysningen. Om det satt R2 (de klotformade glödlamporna) original och du har bytt till H4-lampor kan det bli för mycket för strömbrytaren och kan ge pulserande ljus ganska länge innan den ger upp helt.

Robert Gustavsson

Fler förslag? Lämna dem i rutan för kommentarer nedan.

Rulla till toppen