Hur konserverar man en tvåtaktsmotor över vintern?

Fråga: Hej! Jag har försökt få fram hur man bäst förvarar/konserverar en tvåtaktsmotor över vintern med dagens bränslen. Men ingen verkar veta utan man får alla möjliga och olika tips… Tänkte höra om ni har någon info om detta. Jag har ju min Saab TT med lite filad motor och den vill man ju ska må bra över vintern. Men vad gäller? Tom tank/full tank? Starta och varmköra/låta stå orörd? Vet ju att bränsle inte går lagra så länge numera. Och jag vet ju att lagren kan få rostangrepp av fukt.

//Ola

 

Svar: Först och främst är de viktigt med en bra uppställningsplats. Ligger luftfuktigheten hyfsat lågt är förutsättningarna stora för att fordonet ska vara i samma skick på våren som när det ställdes undan på hösten. Under 70 % slipper man mögel och under 50 % slipper man rostangrepp. Varmgarage eller en avfuktare kan göra susen.

Alkylatbensin är mer lagringsbeständig än mackbensin och kan vara bra att hälla i inför sista resan för säsongen. På en tvåtaktsmotor kan det vara bra att starta upp motorn och sedan hälla en slurk tvåtaktsolja rakt ner i förgasaren som sista åtgärd. Då får hela motorns insida ett tjockt lager med rostskyddande olja. Det finns även bensintillsatser som ska ”stabilisera” bensinen under längre uppställningar.

Om man ska varmköra en uppställd bil ska det göras ordentligt. I annat fall kan resultatet bli att man bara fyller upp avgassystemet med mer och mer kondensvatten. Korta starter kan till och med orsaka kondens i cylinderloppen. När det gäller tom tank kontra full tank är full tank att föredra då bensinen hindrar luftens fuktighet att nå tankens väggar. Att fylla en hel biltank med alkylatbensin kan däremot var kostsamt. Kör bilen på alkylat till garaget, stäng av och fyll sedan tanken med mackbensin så ligger alkylatbensinen och skyddar ledningar, bensinpump och förgasare. Förhoppningsvis startar den också lättare till våren.

Jim Lundberg

Rulla till toppen