NV 35 som inte startar utan choke med varm motor

Fråga: Vad kan orsaken vara till att en NV 35 från 1952 (med 250cc DKW-motor och Bingförgasare AJ 2/26/15) vägrar gå utan choke efter uppvärmning trots korrekt förgasarbestyckning? Tändsystemet verkar OK då tändstiftet ger kraftig gnista och motorn kallstartar utan problem med full choke efter flödning. Tacksam för tips om trolig felorsak.

Med vänlig hälsning

Bengt Bengtsson

 

Svar: Ett klassiskt problem med NV 36:an är att det bildas ånglås i förgasaren när motorn stängs av efter en körning. Värmen från den heta cylindern leds effektivt över till förgasaren vilket resulterar i att vissa lättflyktiga ämnen i bensinen börjar koka så att motorn får gas utspädd med luft istället för bensin. Har man en genomskinlig bensinslang kan man se hur det stiger bubblor i slangen efter en varmkörning.

När man då flödar tvingar man upp bensin i nålmunstycket och det kan då hjälpa motorn att starta. Lösninarna är flera. Man kan prova med alkylatbensin som är mindre känslig för värmen. Nästa steg är att montera en tjockare förgasarpackning som isolerar mot värmen. Här bör man dock tänka på två saker. Med en tjock och därmed mjuk packning kan man lätt dra förgasarflänsen skev. Dra inte så hårt eller lägg helst en bakelitskiva mellan två tunna packningar. Sedan bör man även lägga någon form av isolerade bricka under muttrarna så att inte pinnskruvarna leder över värme till förgasaren.

Det finns de som förlängt insuget med en mellandel för att slippa detta problem. Tyvärr så är det inte mycket utrymme mellan luftfilter och ramrör så denna mellandel kan inte göras särskilt lång.

Jim Lundberg

Rulla till toppen