Brytarlöst tändsystem till HMW 50N

Fråga: Hej Jim. Har en fråga om HMW 50N och om det går att montera brytarlöst tändsystem på den och i så fall var kan man hitta ett sådant system. Motorn är i stort sett standard, lite jackad kolv och så en Bingförgasare.

Har problem med att den inte vill starta efter ett par kilometers körning, stiftet är då vitt och motorn väldigt varm. Har nu justerat om tändningen och ställt på bränslet men inte kunnat provköra den än så jag vet inte om detta har hjälpt.

Mikael Eriksson

 

Svar: Det låter som att det är två problem. Om motorn blir varm och tändstiftet blir vitt så är antingen tändningen för sen eller att bränsleblandningen är för mager – kanske till och med bägge sakerna. HMW-motorn ska ha en rejält tidig tändning; 4-4,5 mm före övre dödläge. Huvudmunstycket ska ha storlek 48-52 och exakt storlek får man då prova sig fram till.

Problem nummer två kan vara att tändspolen är på väg att ge upp. När en tändspole börjar falla för åldersstrecket kommer de första symtomen när spolen värmts och gnistan försvinner. När spolen har kallnat kan den fungera igen. Har man samtidigt problem med att motorn blir för varm kommer spolen att ansträngas ännu mer. Förmodligen kommer spolen att fortsätta krångla även om du får ner temperaturen fast det kanske ligger lite längre fram i tiden.

En enkel åtgärd är att bygga om till utanpåliggande tändspole vilket man kan göra själv och till en kostnad av två-tre hundra kronor. Skriv in ordet Utanpåliggande tändspole i sökrutan uppe till höger så kan du läsa fler artiklar i detta ämne. När det gäller brytarlöst tändsystem kan du kolla med VRM om de har något passande. HMW 50N finns med två olika transmissioner, en med kugghjul och en med kedja vilket ger dessa två konstruktioner motsatt rotationsriktning på vevaxeln. Kolla vilket rotationsriktning din motor har innan du köper brytarlöst tändsystem.

Jim Lundberg

Rulla till toppen