Krånglande brytarlöst system på Husqvarna Flinta

Fråga: Hej! Har monterat ett brytarlöst tändsystem på en moturs Flintamotor, men kan inte få till rätt förtändning trots uppfilade justerspår till max. När jag drog dit svänghjulet i nytt läge utan krysskil gick den jättebra tills svänghjulet lossnade och flyttade sig på konan. Någon som har något tips hur jag ska få det att fungera? Med vänlig hälsning Göran

Göran Gustavsson

 

Svar: Jag kan inte uttala mig om tändsystemet, men svänghjulet ska definitivt sitta kvar på sin kona utan krysskil. Många motorer har inte ens spår för kil i vevaxeln. Detta kräver dock att ytorna är släta och oskadade. Detta kan man slipa till med ventilslippasta. Man har då en klick pasta på vevaxeln och trär på svänghjulet. Sedan vrider man svänghjulet fram och tillbaka tills ytorna är jämna och mattgrå till färgen. Se bara till att ingen pasta hamnar på andra ställen då den kan nöta ner saker på nolltid. Det kan vara frestande att låta pastan ligga kvar mellan vevaxel, men det kan leda till att pastan centrifugeras ut och hamnar på fel ställe. Är bara ytorna i bra skick ska konan hålla hjulet på plats utan pasta. Rengör noga efter slipningen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen