Pedalproblem på NSU Quickly

Fråga: Nu måste jag själv använda detta frågeforum. I arbetet med Stora Tvåtaktsboken, del 2 har jag hunnit till NSU 51 ZT-motorn som sitter i NSU Quickly. Problematiken handlar om att något kan hoppa fel i motorn om man drar runt den utan pedalerna monterade.

Här är några kommentarer från er:

Conrad Engström 2013-05-03 22:01

Men kom ihåg att om du har pedalerna demonterade, snurra inte på axeln!! Det är distanser på pedalaxeln som flyttar sig, inne i motorn. Då får du klyva hela motorn.

 

Clas Sandvall 2013-10-22 22:37

Det som Conrad beskriver att man inte får ta bort pedal armen och snurra på motorn var det många som inte visste när mopederna var nya Det var många som när de inte kunde sätta dit pedalarmen försökte knacka in den ”hylsa” som hindrade monteringen.Resultatet blev att vevhuset på motsatta sidan gick sönder det var av mycket tunt material.

Nu har jag demonterat denna motor och kan inte hitta distanser eller hylsor som vill hoppa fel. Däremot kan fjäderbygeln (nr 23) på pedalstartens klokoppling (nr 22) glida ut ur de två klackarna i blocket (bild längst ner) om pedalaxeln förskjuts åt höger vilket resulterar i att man förmodligen tappar både broms- och startförmåga. Kan ni säga vilka nummer det är på de delar som hamnar fel och inte går att få tillbaka utan att man tar bort motorns vänstra sida? Som jag förstått det är det den vänstra pedalen som styr hela pedalaxeln i axiell led.

Jim ”Vetgirig” Lundberg

Pedalproblem på NSU Quickly
Klokopplingen till start och broms.Denna kan vändas fel och ska sitta som på bilden med fjäderbygeln närmast drevet undertill.
Pedalproblem på NSU Quickly
Ikväll har jag rotat lite i motorn och kan konstatera att (röda) fjäderbygeln kan hoppa ut ur sitt läge mellan de två (röda) klackarna i blocket om pedalaxeln förskjuts mycket åt höger. Då tappar den sin bromsande funktion och klokopplingen rör sig inte axiellt som den ska. Men är det hela problemet?
Rulla till toppen