Trimning av äldre tävlingsmotorcyklar

Fråga: Hej! Tävlade man med så kallade ”fabriks trimmade” eller standard motorer förr typ på 50-tals så kallade Six-days maskiner från Monark, NV, Husqvarna och Jawa med flera.

Det har ju diskuterats en hel del om trimning, och nu syftar jag inte bara på moped trimning vilket river upp allehanda känslor hos läsarna. Vilket vi alla känner till är olagligt för vanligt gat bruk i trafiken. Det handlar mer en allmän fråga om 2-takts motorns utveckling. Förgasare, reedventiler och spoltyper 2, 3, 5 och 7-ports system. Tar man en bra ”hemma trimmad” cylinder av det gamla snittet med 2 st överströmningskanaler och med lite kunskap om 2-takts motorer så kan man i alla fall nå en rimlig motor effekt på ca 100 hk / liter, dvs 5 Hk på en moped motor vilket motsvarar 17,5 Hk ur en HVA Silverpil. Intresset för effektökning modifiering och trimning måste ju i princip ha funnits sedan motorns födelse. Det kan ju knappast vara ett 60- 70-tals fenomen som ”gamla nostalgi gubbar” mig själv inräknad. Som försöker med att vikts-kompensera den gamla veteranaren eller …?

Att man körde med special tillverkade hög trimmade motorer i ban-racing känner jag till.

Men hur var det med övriga discipliner?

Då jag syftar på de gamla tävlingsmaskinerna och tävlingsförarna. Var det verkligen rena standard maskiner de tävlade med ? Började fundera en hel del på detta efter att jag. Läst en intressant artikel om HVA 200 cc Mullercylinder eller rättare sagt Müller cylinder efter den Tyska utvecklings Ingenjören som hjälpte Husqvarna en tid.

MVH

Bengt Göransson

 

Svar: Om man läser äldre motortidningar från 1950 och 60-talet så var ”polering av kanalerna” standardsvaret när tvåtaktsmotorer skulle trimmas. Mycket info om motorenas utveckling finns i gamla teknikböcker och tekniktidningar från tiden. Att det hänt mer sedan ”polera-kanalerna”-tiden vet ju de flesta idag. Någon som vet mer?

Jim Lundberg

Rulla till toppen