Husqvarna Roulette med slirande koppling

Fråga: Hejsan Jim! Jag har köpt en Husqvarna Roulette -57:a. Problemet med den är att när jag ska starta, så slirar tramporna. Jag bytte oljan och sen uppstod problemet. Jag har spänt & släppt på lamellerna, men inget åtgärdar problemet. Emotser med tacksamhet att Du som storguru på tidningen hjälper mig med detta tröttsamma problem.

M.V.H

Greger Lönnergård, Halmstad

 

Svar: Frågan är vad det är för olja i motorn och hur mycket. De första Husqvarna ”Ägg-motorerna” skulle ha 0,5 liter SAE 20 i växellådan, men efter byte till en ny lagerkonstruktion i växellådan krävdes 0,7 liter olja. De första motorerna med den modifierade lagringen fick då ett litet nivårör i hålet för nivåskruven (se bild ovan) innan man höjde nivåpluggens placering i kåpan.

Om kopplingen börjar slira i samband med ett oljebyte bör det vara något med oljan. SAE 20 är knepigt att hitta i små förpackningen, men den något tjockare SAE 30 som säljs under namnet ”Gräsklipparolja” på bensinmackar och liknande ska fungera bra i Husqvarnamotorn, Möjligtvis att kopplingen drar lite vid kall väderlek. Man kan testa med att ta ur lamellerna och tvätta dem med lacknafta och därefter rugga upp ytorna på dem med fint slippapper (korn 320-600). Detta gör man på både stål- och fiberlamellerna. Skruvarna till kopplingsfjädrarna ska dras i botten på denna motor.

Jim Lundberg

Rulla till toppen