Puch Florida som har skurit efter renovering

Fråga: Hej Jim!  Jag har en Puch Florida från 1971 med V3-motor. Har totalrenoverat motorn med nya lager, boxar, vevaxel, Även ny cylinder och kolv, 41mm från Puchverkstan. Har kört mopeden ca: 2-3mil, och skulle i lördags ta en lite längre tur i det fina vädret, kom ca: 3 km, när jag märkte att motorn tappade kraft, vände och körde hem. Plockade av cylindern, och såg då en skär/nypskada. Ser precis ut som att man skurit i kolven med skärbrännare, vad har hänt tror du? Aluminiumresterna har kletat fast på cylinderväggen högt upp.

Kör på 95 oktan med Ok/Q8 mineral tvåtaktsolja, Ca: 5% blandning, med tanke på alla nya delar, Har även en ny kromad  krök, och den är fortfarande i nyskick, (ej blåanlöpt).Har även en hemplanad topp. Har ett standard original tändsystem, med ca: 2 mm förtändning.

Hoppas du har något svar eller ide, Det är inga dyra delar (kolv + cylinder 895kr) troligen Kinatillverkat, fabrikationsfel?

mvh Kenneth

 

Svar: Denna typ av svetsskada hittar man även på äldre kolvar och en orsak är att det finns ett läckage där de heta gaserna från förbränningen kan blåsa förbi – ungefär som en svetslåga. Detta i kombination med hög kompression kan förvärra läget. Skadan brukar oftast uppstå vid ringöppningarna och det kan då bero på att ringgapet varit för stort (på en moped ska det vara 0,15-0,20 mm) eller att ringen varit stukad eller defekt i änden så den inte tätat ordentligt.

Byt kolv och ringar och testa denna gång med att stoppa i en lös ring i taget i cylindern och kolla mot en lampa. Då ser man om det skulle vara någon glipa mellan ring och cylindervägg. Tryck in ringen med kolven så den ligger rakt i loppet. Jag har testat exakt samma kolv (41 mm med L-ring överst) i en ILO-motor utan problem, men då har det varit otrimmat.

Jim Lundberg

Puch Florida som har skurit efter renovering
Kenneths kolv från ovansidan.
Rulla till toppen