Tändspole till Husqvarna Novolette 1954

Tändspole till Husqvarna Novolette 1954

Publicerad

Fråga: Hej igen! Hur skulle en oteknisk människa som jag klara sig utan en sån som du? Det är återigen min Novolette från 1954! Nu håller jag på med den här tändspolen som gör att den stannar när den är varm. Att lägga dit en utanpåliggande tändspole verkar lite för svårt för mig - föredrar att hitta en ny tändspole. Har läst lite på dina tidigare svar, men kommer inte underfund med vilket system jag har.

På Rösebäckens sprängskiss heter svänghjulsmagneten "Stefa d/75.11. på "bottenplattan" står det Made in Sweden. Då kan det väl inte vara Boschsystem - eller? Var skulle man kunna köpa en tändspole som passar?

Göran Edberg

 

Svar: Det nytillverkas en del tändspolar till gamla mopeder. Kolla med exempelvis Mustang & Husqvarnacenter om de kan hjälpa dig med en tändspole. Jag har hört lite olika åsikter om vissa nytillverkade tändspolar och dess kvalitet, men kan inte uttala mig om just dessa.

Stefa är en förkortning av Stensholms fabrik som var väldigt stora på tändsystem under 50- och 60-talet. Ibland hittar man gamla, men oanvända tändspolar som legat i decennier hos någon mopedhandlare. Tyvärr så är den äldre typen av tändspolar med textillindning hygroskopiska och suger därför i sig luftens fuktighet och kan därför vara helt gröna av ärg på insidan trots att de är "nya". Att linda om en gammal tändspole så att den kan driva en utanpåliggande tändspole kräver inga större kunskaper. En morakniv och en lödkolv är det som behövs.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken gänga på bensinkranen till Husqvarna Silverpil?

2 kommentarer

Rexmja: Hej Vilken gänga vet jag ej, men tror att detta är rätt packning. Kolla...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206