Hur hårt ska kopplingsmuttern dras på DKW 250? Läs mer…

Fråga: Hej! Jag har precis bytt kicksegmentet på min DKW RT250 1953 och håller nu på att skruva ihop den igen. Tänkte höra hur hårt man ska dra muttern till drevet och den vänstergängade muttern i centrum av kopplingen? Undrar även hur det är tänkt att man låser kopplingskorgen när man ska dra muttern? Har redan Jims båda böcker men kunde inte hitta svaret där.

 

Med vänlig hälsning, Jörgen

 

Svar: Det finns en tabell med åtdragningsmoment på sidan 109 i Stora Tvåtaktsboken, men den tar upp åtdragningsmoment på de vanligaste skruvdimensionerna samt svänghjulsmuttrar – inte så grova som dessa. Gängan i kopplingscentrum på DKW 250 är så stor som M14x1,5 och dessutom vänsterskuren. En M14-skruv med stigningen 1,5 mm och av hållfasthetsklass 8.8 ska dras med 13,5 kgm (ca 135 Nm). Jag skulle inte våga dra så hårt på kopplingsaxeln då axeln är urborrad och man dessutom inte vet hur starkt materialet är. Jag skull nog nöja mig med halva detta moment. Muttern ska ju låsas med en vikbricka och för extra sinnesro tar man även en droppe Loctite.

På sidan 133 (bild 6) i Stora Tvåtaktsboken ser du ett sätt att låsa kopplingsnavet på DKW 250 när muttern ska dras eller lossas. Man svetsar på ett skaft på en pensionerad lamell som man kan hålla mot med. På sidan 61 (bild 1) i samma bok ser du ett sådant verktyg, fast till en Sachsmotor. Jag använder alltid en mutterdragare just för att man kan hålla i med fingrarna när något ska lossas eller dras fast. Då slipper man brottningsmatcher på arbetsbänken samt sönderbrutna delar.

När det gäller kedjedrevets stora och fingängade mutter så kan jag bara råda till att ”dra så hårt du kan”. Men då menar jag inte med ett meterlångt dragskaft, utan med ett dragskaft till hylsor på 25-30 cm. Den här typen av skruvförband med så kort arbetande längd (drevets tjocklek) fjädrar inget och det blir stumt ganska omgående. Drevets mutter ska också den låsas med en vikbricka. Man bör tänka på att vissa motorer som exempelvis Puch bara har en låsring som håller drevet på plats.

Jim Lundberg

Rulla till toppen