Puch Dakota som rasslar efter kolvringsbyte

Fråga: Tjena! Jag har en Puch Dakota som jag nyligen bytt kolv och kolvringar på. Nu så hörs ett litet rassel ibland när man släpper gasen, men den går otroligt fint. Innan jag bytte dessa saker lät det inte såhär! Har kollat ifall det fanns en ”vändkant” där kolven vänder i cylindern men det såg bra ut och kolven monterade jag noga så att den inte skulle hamna åt fel håll. Vissa säger att det kommer från kolvringarna som behöver slita till sig och att ljudet kommer att försvinna och att jag ska ge det 10-20 mil till. Jag är dock osäker och man vill ju kunna lita på mopeden så det inte är något farligt.

Mvh Tobias

 

Svar: Alla använda motorer har en liten vändkant i övre delen av cylindern även om den kan se obetydlig ut. Om det är den som är orsaken kan det eventuellt slita in sig, men det kan även leda till ringbrott eller uppslagna kolvringsspår. Bäst är att ta av cylindern och hona upp loppet tills eventuell kant försvunnit. Det går att få till med ett vanligt bromshoningsverktyg. Jag skulle ta av cylindern i vilket fall som helst om det exempelvis är ett kolvringsknaster som håller på att lossna och då kan skada både kolv och cylinder.

Ljudet kan eventuellt komma av att de nya och skarpa ringarna hugger tag i kanten på portarna i cylindern. Här kan man då grada av kanterna på portarna med fint slippapper några få hundradelar. En kolv med för stort kolvringsspår kan också ge oljud i form att ett tickande läte. Om det är så kommer det aldrig att tystna.

Jim Lundberg

Rulla till toppen