Kärvande koppling på DKW 250

Fråga: Hej Jim! Håller på att montera kopplingen på min DKW RT250. När jag drar åt den vänstergängade muttern i centrum av kopplingskorgen så klämmer jag fast kopplingsdrevet mot korgen. Det var ett tag sedan jag plockade itu den, men alla delarna har legat i en plastlåda och jag tror inte att jag sett något shims.

Delarna som sitter på den axeln är först en hylsa som träs över axeln, därefter en ganska tjock bricka och sedan själva korgen och centrumet. Hade hylsan tittat ut någon millimeter till hade den gått fritt… Du kanske vet direkt vad som är fel? 🙂

Med vänlig hälsning Jörgen

 

Svar: Det ska ligga en bricka (nr 6) mellan distanshylsan och kullagret i blocket – inte tvärtom. Kan det vara det som är problemet? Men kolla att kopplingsaxeln är fullt utdragen ur detta kullager och inte sitter för långt in i lådan. I vissa motorer är det nämligen hård passning mellan lager och axlar. Detta gäller då motorn varit helt demonterad.

Jim Lundberg

Kärvande koppling på DKW 250
Rulla till toppen