Husqvarna Novolette som går dåligt de första kilometrarna

Fråga: Hej Jim! Jag har problem med en Novolette 1954 på 40 cc med kulkoppling. Den går bra som den ska men problemet är att den inte gör det de första kilometrarna. Den fyrtaktar och hackar och går ojämnt och är klen. Motorn är helrenoverad med kolvspel ca 0,05 mm, nya ringar, rengjord tändplatta med en spole som ger 5-6 mm gnista i luft vid 6V batteriprov. Jag har fler Novoletter varav en del går helt perfekt från första metern och en del är lite tjuriga 100 meter kanske men denna från 1954 får jag ingen ordning på. Har provat ut bästa munstycke och tändstift och ändå får jag resultat som ovan. Ny bensin i rengjord tank. Har du några tips?

Med hälsning

Göran Nilsson

 

Svar: Testa med att stanna motorn medan den fortfarande går dåligt och kolla på tändstiftet. Om stiftet är torrt kan problemen bero på bränslebrist och är tändstiftet blött kan det vara en dålig gnista som är orsaken. Det kan vara så att gnistan är så pass klen att den räcker för att starta motorn, men inte för att förbränna allt bränsle när man gasar på. När motorn sedan blir varm får gnistan ”hjälp” av ett uppvärmt förbränningsrum. Prova med att ändra brytaravståndet några tiondelar uppåt och nedåt då detta reglerar hur stark gnistan blir.

Om tändstiftet är torrt borde motorn gå bättre om man chokar den. En grej med denna typ av motorer där vevhuset sitter i förbindelse med reduceringsväxeln är att denna konstruktion ofta ger en lite trött motor under de första minuterna. Samma sak gäller ILO FP 50-motorn som sitter i Monark Monarped där kopplingen och reduceringsväxeln sitter i förbindelse med vevhuset. Min teori är att bensinen kondenserar mot alla dessa metalldelar när dessa är kalla. När vevhus och alla dess delar blir varmare ”fastnar” inte bensinen där utan fortsätter direkt till förbränningsrummet. Här brukar dock en måttlig chokning förbättra motorns gång i början.

Jim Lundberg

Rulla till toppen