Slitna lyftare i Volvo B18

Fråga: Hej. Angående boken ”Motorrenovering” av Jim Lundberg. En utmärkt och lättfattlig handledning för en nybörjare som jag. Mitt projekt var en sliten B18 som jag tog mig an. Det hela gick bra förutom att jag missat att lyftarna ej får vara skålade i botten där de möter nockarna på kammen. Jag har nu en tickande motor och måste lossa topp och sätta dit nya lyftare och packningar. Jag undrar varför detta ej nämns någonstans (så vitt jag kan se) i boken? Det står utförligt om allt annat men ej om att dessa ytor måste vara helt plana? För en nybörjare är ju inte detta självklart.

Med vänliga hälsningar Staffan

 

Svar: Det är alltid svårt att veta vilken lägstanivå man ska lägga sig på när man skriver en reparationsanvisning. Ska man nämna att en repig kolv eller vevaxel är någonting dåligt eller räcker det med att nämna att man ska kolla efter skador på samtliga delar? Sedan kan man tyvärr missa en del detaljer då det är mycket att hålla reda på vid exempelvis en motorrenovering.

I fallet med lyftarna så har jag nog inte skrivit att lyftarens yta mot kamnocken ska vara absolut plan. Däremot står det på sidan 30 i boken att ”Gamla snedslitna lyftare kan äta upp den nya kammens nockar…”. Man kunde kanske bytt ut ”snedslitna” mot ”oplana” eller ”urgröpta” i detta fall. Jag har nyligen fått klartecken på ett nytryck av denna bok och ska därför se över detta och annat som kan behöva förtydligas i en senare utgåva.

Jim Lundberg

Rulla till toppen