Tanka E85 i en BMW R25

Fråga: Hej Jim. Du förklarade i en Classic Motor nummer 11/2011 att E85 är inte så farligt för tätningar som man påstår. Du hade lagt olika gummitätningar i olika bränsle och visade resultatet. Nu till min fråga: Jag har en Gammal BMW R25 från 1955 och har funderat på att köra med E85. Vad är det man ska tänka på då? Finns det risk för motorn? Förgasaren?

Alain Minoz

 

Svar: En tumregel när det gäller rengöring av diverse gummidetaljer (oftast syntetiskt gummi) är att etanol är minst skadligt. Detta får man lära sig som bilmekaniker att gummitätningar i exempelvis bromssystem alltid ska rengöras i etanol, exempelvis T-Sprit och aldrig i bensin, diesel eller lacknafta som kan angripa gummit.

År 2011 gjorde jag ett experiment där jag lade o-ringar av fem olika material (EPDM, Neopren, Nitril, Silikon och Viton) i fem olika bränslen (E10, E85, Diesel, 95 & 98 oktan) för att se vad som händer. Samtliga o-ringar hade exakt samma dimensioner. Det visade sig redan efter tre dygn att spritbränslena påverkade samtliga o-ringar mindre. Detta kan man läsa mer om i Classic Motor nummer 11/2011.

Detta experiment pågår fortfarande och o-ringarna ligger kvar i sina burkar efter snart fyra år och det ser likadant ut. O-ringarna i bränslen med spritinnehåll är mindre svällda än de som ligger i bensin 95/98 eller diesel. De o-ringar som legat i E85 är knappt påverkade efter fyra år.

Däremot måste man se till att man ökar storleken på huvudmunstycket med cirka 30 procent då etanol har ett lägre energiinnehåll än bensin. Här får man prova sig fram till exakt rätt munstycke. Att E85 skulle angripa något i motor och förgasare har jag svårt att tänka sig, men om man har använt packningsklister av typen Permatex (spritbaserat) så kommer det att lösas upp av E85 som ju består av 85 procent etanol.

Det kan även krävas tätare oljebyten i motorn vilket inte brukar vara något problem på veteranfordon som ofta går ett fåtal mil per år och ändå får regelbunden service. Etanol tar upp vatten vilket är både bra och dåligt. Har man vatten i tank och förgasare suger etanolen upp vattnet – det är därför man tillsätter K-Sprit i bensinen. Över tid (vinterförvaring) kan möjligtvis förmågan att ta upp vatten vara något negativt och då kanske man ska köra på vanlig bensin sista minuterna innan avställningen.

Jim Lundberg

Tanka E85 i en BMW R25
2011 lade jag o-ringar av fem olika material i fem olika bränslen. Till och med idag (maj 2015) är o-ringarna som legat i E85 de som svällt minst.
Rulla till toppen