Husqvarna Flinta med slirande kick

Fråga: Hej Jim. Jag undrar vad som är dåligt i en Husqvarna Flinta E med kick, fotväxel och fläktkylning som sitter i en Skoterett. När jag ska kicka i gång den så slirar den när jag kickar, den får inte tag och drar runt ibland tar den och ibland inte? Finns det några moment man ska dra det olika skruvar och bultar med?

// Donald

 

Svar: Det kan bero på flera saker. Kopplingen kan slira på grund av att spelet i kopplingen är för litet eller att lamellerna är slut. Även kopplingsvajern måste ha ett spel på ett par millimeter. Fel, eller för mycket olja kan också få kopplingen att slira. Kopplingen kan greppa så mycket att mopeden är körbar, men ändå slira vid kickning.

Sedan kan det vara något fel i själva kickmekanismen inne i motorn och då måste motorn delas. Men börja med kopplingen. Haka av vajern från kopplingsarmen och kolla hur mycket frigång armen har. Det ska vara 10-15 mm frigång vilket justeras med shimsbrickor under tryckstiftet i kopplingskorgen. Flintamotorn ska ha 5 dl SAE 20 i växellådan. Det fungerar även med SAE 30 vilken är lättare att hitta då den säljs som gräsklipparolja på bensinmackar, stormarknader och biltillbehörsbutiker.

Om ett oljebyte inte hjälper tar man av transmissionskåpan och lossar de sex skruvarna som håller ihop kopplingen. Rengör lamellerna med lacknafta eller bromsrengöring (Bräkleen) och rugga upp ytorna på samtliga lameller med fint slippapper (korn 320-400) om ytorna blivit glaserade.

När det gäller åtdragningsmoment så har jag bara generella uppgifter på skruvarna (klass 5.8 – 8.8).

M5: 0,4-0,6 kgm (ca 3,6- 5,7 Nm)

M6: 0,6-1,0 kgm (ca 6-10Nm)

M8: 1,5-2,4 kgm (ca 15-24 Nm)

M10: 3-5 kgm (ca 29-47 Nm)

Jim Lundberg

Rulla till toppen