Fråga: Hej. Jag har en Honda MT5 från cirka 1990. Förra veckan lät det illa från motorn och när jag plockade bort kopplingskåpan hittade jag ett trasigt drev. Vad jag förstår är det ett anti-backlashdrev. Vad gör det för nytta?
Stora Tvåtaktsboken har jag haft mycket nytta av till andra äldre mopedmodeller. Jag har hört att det kommer en uppföljare, kommer den ta upp 80- och 90-tals klassikerna?
Mvh Johan R
Svar: Jag har tyvärr inte skruvat med Hondas MT5-motor och på de sprängskisser som jag hittat på nätet framgår inte riktigt vilket drev du menar. ”Backlash” är detsamma som dödgång eller kuggspel, men jag vet inte vad ett sådant drev skulle ha för uppgift i en växellåda till en moped. Det finns särskilda dödgångsfria drev som består av två smala drev intill varandra som är fjäderbelastade så att de vill vrida sig åt varsitt håll. När man spänner upp ett sådant drev och kopplar ihop det med ett annat drev blir det fritt från dödgång vilket används i precisionsapparater där det inte får finnas dödgång. Någon som vet vad det är för drev som Johan menar? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.
När det gäller Stora Tvåtaktsboken så är uppföljaren, del 2, under tryckning. Där är det en del allmänna mekartips samt reparationsanvisningar för 30 motorer enligt listan nedan. Tyvärr kom inte Hondamotorn med då jag inte fick fram en vettig motor, men däremot är motorerna till Yamaha FS 1 och Suzuki K 50 med i Stora Tvåtaktsboken, del 2.
Jim Lundberg
Motorer som kommer i Stora Tvåtaktsboken, del 2:
ABG (påhängsmotor)
Anker M48
Berini (påhängsmotor)
Ciao
Cyclemaster (påhängsmotor)
CZ 125/150 cc
Ducati Cucciolo
Express M 52
Flink (påhängsmotor)
Fuchs (påhängsmotor)
HMW 50N
HMW 50 ZT
HMW 50 ET
Husqvarna ”Äggmotor”
Husqvarna 98 cc
ILO 98 cc
ILO 250 (2-cyl)
Kreidler Florett
Kuli (påhängsmotor)
Lambretta TV 175 (serie 3)
NSU 51 ZT
Puch Maxi
Royal Enfield 125 cc
Suzuki K50
Vespa 50 cc
Vespa P200E
Villiers 122 cc
Yamaha FS 1
Zweirad Union EM 50
Zündapp KM 48 & KM 50
Zündapp 255