Honda MT5 med trasigt drev i växellådan

Fråga: Hej. Jag har en Honda MT5 från cirka 1990. Förra veckan lät det illa från motorn och när jag plockade bort kopplingskåpan hittade jag ett trasigt drev. Vad jag förstår är det ett anti-backlashdrev. Vad gör det för nytta?

Stora Tvåtaktsboken har jag haft mycket nytta av till andra äldre mopedmodeller. Jag har hört att det kommer en uppföljare, kommer den ta upp 80- och 90-tals klassikerna?

Mvh Johan R

 

Svar: Jag har tyvärr inte skruvat med Hondas MT5-motor och på de sprängskisser som jag hittat på nätet framgår inte riktigt vilket drev du menar. ”Backlash” är detsamma som dödgång eller kuggspel, men jag vet inte vad ett sådant drev skulle ha för uppgift i en växellåda till en moped. Det finns särskilda dödgångsfria drev som består av två smala drev intill varandra som är fjäderbelastade så att de vill vrida sig åt varsitt håll. När man spänner upp ett sådant drev och kopplar ihop det med ett annat drev blir det fritt från dödgång vilket används i precisionsapparater där det inte får finnas dödgång. Någon som vet vad det är för drev som Johan menar? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

När det gäller Stora Tvåtaktsboken så är uppföljaren, del 2, under tryckning. Där är det en del allmänna mekartips samt reparationsanvisningar för 30 motorer enligt listan nedan. Tyvärr kom inte Hondamotorn med då jag inte fick fram en vettig motor, men däremot är motorerna till Yamaha FS 1 och Suzuki K 50 med i Stora Tvåtaktsboken, del 2.

Jim Lundberg

Motorer som kommer i Stora Tvåtaktsboken, del 2:

ABG (påhängsmotor)

Anker M48

Berini (påhängsmotor)

Ciao

Cyclemaster (påhängsmotor)

CZ 125/150 cc

Ducati Cucciolo

Express M 52

Flink (påhängsmotor)

Fuchs (påhängsmotor)

HMW 50N

HMW 50 ZT

HMW 50 ET

Husqvarna ”Äggmotor”

Husqvarna 98 cc

ILO 98 cc

ILO 250 (2-cyl)

Kreidler Florett

Kuli (påhängsmotor)

Lambretta TV 175 (serie 3)

NSU 51 ZT

Puch Maxi

Royal Enfield 125 cc

Suzuki K50

Vespa 50 cc

Vespa P200E

Villiers 122 cc

Yamaha FS 1

Zweirad Union EM 50

Zündapp KM 48 & KM 50

Zündapp 255

 

Rulla till toppen