Volvo B18: renovera

Fråga: Jag har en Volvo B18-motor som ska renoveras då jag ändå lyft ur den ur bilen. Den är från 1966 och har gått 16 000 mil. Sedan 1980-talet har den stått stilla mesta delen.

Räcker det med att byta kolvringar, std dimension, och hemma-hona cylinderloppen? Hur vet man när det behövs borras upp en dimension? Byta kamaxeln och fixa toppen så den klarar blyfritt ska väl göras också.

Jag behöver vägledning då ingen i min omgivning sysslar med sådant här. Har ibland lust att bara lämna in motorn och få allting gjort av proffs, men det är ju inte billigt och jag har tummen på rätt plats och det skulle kännas som ett nederlag.

Svar: Tummen på rätt plats är en bra början. Tyvärr är Jim Lundbergs bok Motorrenovering slutsåld, annars skulle den varit till god hjälp för dig. Nästa steg är att skaffa en verkstadshandbok, vilka exempelvis finns hos CVI Automotive, där det finns både toleransnivåer och där beskrivs även hur man går till väga med jobben.

Om det räcker att byta kolvringar, lager et.c. beror helt enkelt på hur sliten motorn är. 16 000 mil på en välskött B18 är inte mycket, å andra sidan kan man slita ner motorn mycket på dessa mil om den inte underhålls och körs hårt.

Att byta kamaxel, och drev om det behövs, är en ganska enkel operation. Att konvertera toppen till blyfri bensin är lite knepigare och kräver bland annat en fräs. Å andra sidan är utbytestoppar konverterade till blyfri bensin inte så dyra och går exempelvis att köpa genom SVIS (Svenska Volvoklubbar i samverkan).

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen