Så byter man fjädringsgummina i Husqvarnas framgaffel

Arnes verktyg för gummimontering. Passar även till Saab V4!

Så byter man fjädringsgummina i Husqvarnas framgaffel

Publicerad

En relativt vanlig fråga här på Classic Motors hemsida handlar om hur man monterar de bångstyriga gummiringarna som bland annat sitter i Husqvarnas framgafflar. Här kommer lösningen på problemet från Arne Andersson och Peter Thornström.

Tack Arne och Peter!

Jim Lundberg

 

Hej! Här kommer några bilder på mitt egentillverkat "verktyg" för att lättare kunna montera gummidetaljerna till fjädringen till "rödkvarnan". Röret har diameter 19 mm och längden avgör Du själv. Det blir en bättre hävarm som Du förstår med ett längre rör. Vid monteringen smörjer Du in röret med såpa. Med andra ord kanar då gummit lättare på röret. Du kanske ser att mitt rör har en 6-kant i andra änden men det är ett hjälpmedel för att justera handbromsen (mellan stolarna) på en SAAB V-4. Hoppas att mitt tips är OK.
M v h.
Arne Andersson

 

Hej Jim. Nu har jag bytt ut mina fjädringsgummin till Rödqvarnan, det var väldigt enkelt när man vet hur man skall göra. Det tog ett tag innan jag såg att den nedre fästpunkten har en säkring som håller brickan, när väl den nedre brickan var borta och erfarna herrar gett mig tips så gick det lätt. Värmde gummit i vatten vilket gjorde att det blev lite mjukare.

Med Vänlig Hälsning
Peter Thornström

Närbild på Arnes verktyg.

Peters fjädergummin upphängda på den över tappen i framgaffeln. Lite värme gör gummina mjukare.

Nästa steg är att sticka in verktyget genom gummina och ta spjärn mot den undre tappen som gummina ska över. Lite smörja på verktyget gör att gummina glider lättare. Peters verktyg ser ungefär likadant ut som Arnes.

Gummina på plats och Peter kan köra komfortabelt på gropiga vägar!

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Koppla in instrumentpanel på Yamaha DT 50 MX

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Emil! Det du behöver är en givare till tempmätaren men eftersom en vattenkyld motor går svalare än en luftkyld så skulle en givare från DT 125 visa överhettning när din DT 50 har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2022-02

  • Classic Motor 2022-01

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206