Laga läckande bensintank

Fråga: Har en Fram King Fulda mc-bil. Bensintanken läcker i en skarv. Har även en reservtank som läcker på samma ställe. Har funderat om det går att löda tätt med lödvatten. Har även hört att det finns ett medel att hälla i. Vet du om någon adress som säljer medel. Tänkte hälla i vatten när jag löder om det funkar?

Mvh Morgan

 

Svar: Så fort man ska löda eller svetsa en bensintank med någon form av öppen låga måste man vara väldigt försiktig då bensinångorna är explosiva. Skulle en antändning ske kan man i bästa fall klara sig med att bli svedd, men tanken kan även fläkas upp och/eller flyga iväg med personskador som följd. Risken är betydligt lägre om man använder en elektrisk lödkolv som då måste vara på några hundra watt om den ska orka värma plåten till de dryga 200 grader som krävs vid en tennlödning (= mjuklödning). Men även då finns det en viss risk för antändning eftersom man hettar upp bensinångorna som då blir än mer lättantändliga.

Börja därför med att rengöra tanken grundligt. Töm den helt på bensin och skölj ur den några gånger med avfettning. Skölj den därefter med hett vatten – gärna kokande. Använd tjocka handskar då den tunna plåten blir het av varmvattnet. Avsluta med hett vatten och maskindiskmedel vilket är fettlösande och dessutom icke eldfängt. Tänk på att inte täppa till tanken när man har i varmt vatten och maskindiskmedel då trycket kan öka och det kan börja spruta hett vatten med diskmedel som kan skada både hud och ögon. Låt tanken torka över natten på ett varmt ställe. Nu är i stort sett all bensin borta, men trots det kan det uppstå mindre explosioner, eller snarare puffar, då de rökgaser som bildas vid upphettning i sig är brandfarliga. Ett bra trick är då att fylla vatten i tanken så att det bara finns en luftficka där man tänkt löda eller svetsa.

Laga läckande bensintank
Läckande bränsletankar kan givetvis svetsas, men ta inga risker utan rengör ordentligt och var ändå beredd på eldpuffar. Brandsläckaren ska stå inom räckhåll

Innan man löder eller svetsar måste området som ska lagas rengöras noggrant. Om det handlar om en utmattningsskada där läckaget uppstått på grund av en spricka i eller vid sidan av en skarv brukar det räcka med att ta bort eventuell färg runt skadan vilken annars skulle förorena svetsen eller lödfogen så att denna blir porig och börjar läcka. Bensin hittar ut genom hål som är helt osynliga för ögat och handlar det om en lackerad tank kommer bensinen att tränga in mellan lack och plåt så att det uppstår stora bubblor i lacken – inte särskilt roligt om man lagt ner massor med tid och pengar på en fin lack.

När skadan är ordentligt rengjord kan man sätta igång med reparationen. Om man tennlöder kan man som sagt använda en stor lödkolv, men tenn är inte särskilt starkt och risken finns att skadan kommer tillbaka om den var orsakad av vibrationer. Detta kallas förövrigt för mjuklödning då lodet är relativt mjukt efter stelning. Vid tennlödning bör man därför lägga på en ”lapp” ovanpå skadan av exempelvis tunn koppar- eller mässingsplåt som ju är lätt att forma. Då förtennar man ytan runt skadan och gör likadant med plåten. Därefter lägger man plåten över skadan och värmer tills det tränger ut tenn på alla sidor av plåten. Håll den tryckt mot tanken tills tennet svalnat. Denna metod är förstås bara lämplig där lagningen inte syns.

Man kan även hårdlöda med exempelvis silverlod och då klara sig med enbart lod, men den stora uppvärmningen (över 600 grader) leder ofta till att plåten slår sig runt reparationen. Svetsning med MIG- eller TIG-svets är därför att föredra då uppvärmningen kan hållas mer lokalt och den mekaniska styrkan på lagningen blir lika stor som övriga plåten. Oavsett om man lagat med lödning eller svetsning måste lagningen läcktestas efter slipning och putsning. Lägg på ett tjockt lager med talk (barnpuder) över skadan och häll i en skvätt bensin i tanken. Vänd reparationen nedåt så att bensinen ligger mot reparationen och låt tanken ligga så över natten. Minsta lilla droppe som tränger igenom kommer att synas som en mörk fläck i talken.

Om man vill slippa svetsa eller löda så finns det olika kemiska tanktätningsmedel som man häller ner i tanken efter noggrann rengöring. Dessa bildar ett invändigt ”skal” i tanken. Fast även här måste man tänka på hur skadan uppkommit. Dessa medel fungerar säkrast om läckaget kommer av rostporer (eller en dålig svetsning/lödning), men om skadan består av en spricka som uppkommit på grund av spänningar och vibrationer kan det tyvärr vara så att även detta ”skal” kan spricka över tid och då läcker det igen. Problemet som då uppstår är att det är näst intill omöjligt att svetsa eller löda efter behandling av tanktätningsmedel om inte dessa omsorgsfullt tas bort. Medlet i sig förorenar lödningen/svetsfogen och dessutom kan bensin ha trängt in mellan skalet och plåten vilket kan orsaka explosioner. Vissa tillverkare av tanktätningsmedel saluför därför speciella borttagningsmedel som avlägsnar deras produkter om man måste laga på annat vis. När det gäller tanktätningsmedel kan man hitta sådana hos bland andra Restom och Roffes Motor.

Jim Lundberg

 

Laga läckande bensintank
Tanken är svetsad. Men innan man lägger ner pengar och arbete på en fin lackering måste man läcktesta den.
Rulla till toppen