Stum kolv på CZ 150

Fråga: Hej alla som kan ha vetskap om detta. Jag har fått alla de råd från diesel till Coca-Cola och rostolja. Har värmt cylindern med varmluft med mera. Det verkar konstigt mc:n har bara stått ute under ett skärmtak sedan 60-talet. Räddad i sista stund. kanske Jim eller Andercz kan svara på detta

Ronny Olsson

 

Svar: Om motorn har stått utomhus i nästan 50 år så kan kolven ha fastnat rejält. Man får först titta hur det ser ut nere i loppet. Om där är fullt med rost och aluminiumoxid (vitt pulver) i cylindern brukar det vara svårt att få ur kolven i ett stycke. Coca-Cola innehåller en liten mängd fosforsyra som i och för sig tar bort rost, men mängden är så liten att det blir mest en klibbig sockerlösning kvar när vattnet i läsken har dunstat.

Om det ser ut att finnas hopp att pressa ur kolven bör den smörjas med tunn olja. Upprepade uppvärmningar och nedkylningar kan få kolven att släppa taget en aning. Ett bra och skonsamt sätt är att försöka pressa ur kolven med en fettspruta. Kolla tidigare frågan Lossa kolven på Lambretta med fettspruta. Detta förutsätter att kolven är så pass högt uppe i loppet att samtliga portar är stängda av kolven.

I annat fall får man avlägsna kolven genom att borra bort den. Man kan också fräta bort kolven med kaustiksoda genom att sticka ner cylinder och kolv i en hink med kaustiksoda och vatten. Detta förutsätter att cylindern och vevstaken inte är tillverkade av aluminium – då försvinner dessa också. Anders Österberg på svenska Jawa-klubben kan säkert tipsa dig om var man hittar ny kolv till din motor.

Jim Lundberg

Rulla till toppen