Trögtrampad NSU-motor

Fråga: Jag har nyligen renoverat en NSU-motor. Nu har jag fixat gnista och annat men tramporna känns som att sparka i en betongvägg när man ska starta blir det bättre sen när den startar eller måste jag göra något? För jag tänkte när den startar så borde den väll slita in sig?

Samuel Larsson

 

Svar: Enda gången en motor kan/ska kunna gå lite tungt är när cylindern är nyborrad och honad. Men trots det ska det inte märkas särskilt mycket när man drar runt motorn. Nya kullager bromsar inte motorn. Ta ur tändstiftet och skruva av svänghjulskåpan och vrid på svänghjulet med handen. Det ska gå lätt och inga skrapljud ska höras. Om det går trögt tar man bort cylindern och testar igen. Kolla kolvringsgapet. Detta ska vara cirka 0,15 mm på en mopedmotor. Ringändarna får aldrig mötas – då går det tungt och motorn kommer troligtvis att skära.

Om det fortfarande går trögt kan det vara så att någon av spolarna tar i svänghjulet. Det ska vara cirka 0,2 mm mellan spolarnas polskor och svänghjulets magneter. Lossa spolarnas skruva några varv och stick in ett bladmått på 0,2 mm mellan polskor och magneter. Dra sedan åt skruvarna med bladmåttet på plats.

Om motorn ändå går tungt är något definitivt fel och felet måste hittas innan man använder motorn. Kolla att alla axlar i växellådan har några tiondels millimeter i axialspel. Ibland får man ge dem en smäll i änden med en plasthammare för att de ska ”sätta sig”.

Jim Lundberg

Rulla till toppen