Oljeläckage bakom svänghjulet på Yamaha FS1

Fråga: Det droppar olja vid svänghjulskåpan på min Yamaha FS1 från 1977. Fin moped, tråkigt fel. Vad gör man?

Cina Andersson

 

Svar: Troligtvis är det packboxen (gummitätningen) innanför svänghjulet som börjat läcka. Detta kan i längden även påverka gången negativt så att motorn kan bli svårstartad och få en hög och oregerlig tomgång.

Packboxen är dock ganska lätt att byta på Yamaha FS1. Det är den svarta ringen runt den koniska axeln längst till vänster på bilden ovan. Svänghjulet och tändplattan måste tas bort från motorn. Packboxen sitter intryckt i hålet i blocket och går att bryta ut med en smal skruvmejsel eller liknande. Se bara till att inte repa axeln – den måste vara blank och slät så att nya packboxen inte nöts ner. Man kan även borra ett par hål i sidan på packboxen och dra i plåtskruvar i dessa hål. Sedan kan man dra ut packboxen genom att dra i dessa skruvar med en hovtång. Om man inte vill borra kan man även knacka in spetsen på en kniv eller syl genom packboxens sida.

Oavsett metod måste man vara rädd om ramlagret innanför så att detta inte skadas eller får spånor i sig som kan låsa upp lagret. Smörj alltid in den nya packboxen i sitt hål – annars kan den smälta av friktionsvärmen vid starten. Det tar en stund innan oljan från bränslet når den nya packboxen och börjar smörja den. I Stora tvåtaktsboken del 2 finns en komplett reparationsanvisning för Yamaha FS 1.

Jim Lundberg

Rulla till toppen