Vad skiljer olika typer av tvåtaktsoljor?

Fråga: Vad är egentligen skillnaden på ”vanlig” tvåtaktsolja mot Marin tvåtaktsolja och tvåtaktsolja för snöskotrar?

Jag har fått veta att man inte skall använda marinolja till en motorcykel (Luftkyld), men hur är det med snöskoteroljan? Den används ju också oftast vid lägre temperaturer och har tillsatser för att hålla sig flytande vid låga temperaturer.

Jag frågar för att jag fått frågan i min tur, en kompis som haft en massa snöskoterolja att tillgå, har använt den även till sin 350 JAWA, och nu spricker och torkar alla slangar och gummianslutningar.

Har det något samband? Även snöskotrar har väl slangar och anslutningar gjorda av gummi, men kanske av modernare eller speciellt material?

Anders Österberg

 

Svar: Jag har lyssnat runt lite bland oljetekniker och generellt så handlar det om olika förbränningstemperaturer hos dessa tre typer av tvåtaktsoljor. Även lägsta flyttemperatur är en egenskap som skiljer sig mellan dessa oljor.

I detta fall kan man säga att man snöskoteroljor fungerar till en äldre luftkyld tvåtaktsmotor, då den stora skillnaden mot en konventionell tvåtaktsolja är den låga flyttemperatur som skoteroljan har. Oljan måste ju kunna strömma fram till sina smörjställen en kall vinterdag och får inte separera vid direkt inblandning i bensinen. Detta är inget som gör skoteroljan sämre vid höga temperaturer då en skotermotor ofta arbetar väldigt hårt. Tvåtaktsolja för marint bruk bör däremot undvikas i en äldre luftkyld tvåtaktsmotor då dess additiv inte är gjorda för den högre temperatur som råder i en luftkyld motor.

Läs mer om tvåtaktsoljor i den tidigare frågan Vilken tvåtaktsolja ska jag använda? här på Classic Motors hemsida.

När det gäller problemen med sprickor i gummislangar svarar Jan så här: ”Det är inte troligt att detta problem beror på tvåtaktsoljan. Sannolikheten att det är etanolinblandningen i bensinen som spökar är större. Gamla gummiblandningar är mindre anpassade för detta. Den enda bensinen på marknaden som är garanterat fri från etanol i dag är alkylatbensin.”

Jim Lundberg

Rulla till toppen