Zündapp KS 50 som inte vill varva ur

Fråga: Hej! Har en Zündapp KS 50 från 1972 som strular. Den startar oftast väldigt lätt och får fint på tomgång. Men dock så går det inte att varva upp den på höga varv för den misständer väldigt mycket. Kör med en trimmad cylinder och 17mm ubåt. Gnistan är blå samt klarar ett mellanrum på ca 10mm. Ny kolv. Komp: 8,3 bar. Nytt brytarlöst tändsystem. Alla kablar är utbytta. Haft isär förgasaren och gjort rent. Kör med ställbart munstycke. Nålen är justerad utan förändring. Nytt luftfilter. Tanken är tvättad och bensin får den. Ljuddämparen är kollad och i bra skick. Nya packningar överallt. Nya packboxar. Tändningen är justerad utan någon förändring. Vad är felet?

Alla förslag uppskattas

Mvh

Johan

 

Svar: Om en motor är lättstartad är den oftast tät i både vevhus och cylinder, vilket kompprovet också visar. Dessutom bör gnistan vara stark om den startar lätt. Kolla följande: Kör på fullgas (oavsett hur den går) och stäng av motorn i farten. Titta på tändstiftet. Om det är blött eller sotigt får motorn för mycket bensin – eller så är gnistan svagare vid höga varv. Om stiftet är torrt får motorn för lite bensin. Misständningarna låter som tändningsproblem, men mager bränsleblandning kan ge rejäla förgasarsmällar.

Jag är ingen erfaren motortrimmare, men jag vet att det förekommer nytillverkade trimdelar som kanske bäst fungerar som utfyllnad vid vägbyggen. Dessutom ska även välgjorda delar vara anpassade för varandra. En trimpipa som är gjord för 10 000 varv är knappast bra ihop med en cylinder som ger maxeffekt vid 8 000 varv och så vidare. Byt ut en del i taget mot liknande delar och se vad som händer.

Jim Lundberg

Rulla till toppen