Mellanläggsbrickor i treväxlad sachsmotor

Fråga: Hej är i full färd med att renovera min treväxlade sachsmotor med fotväxel Har låst mig när det gäller växellådan för på huvudaxeln när man trätt på alla drev i sin ordning så kommer det till något som kallas för mellanläggsbrickor. Vad gäller det att tänka på här? Har dom med spelet med dreven att göra? Tack för en bra tidning

Robert

 

Svar: Mellanläggsbrickor, även kallade shimsbrickor, har till uppgift att hålla ett lämpligt axialspel (= i axelns längdriktning) som på en sachsmotor bör vara 0,1-0,2 mm i växellådan och något mindre på vevaxeln. Om du saknar mätutrustning kan man som tumregel säga så här: Om du känner ett glapp, men inte ser det med ögonen är det oftast rätt – alltså någon tiondel eller två.

 

En lurig sak med den treväxlad sachsmotorn är den stora shimsbrickan som sitter under drevet till hastighetsmätardrivningen (se bilden ovan). Denna bricka ska ligga på en smal kant på axeln och vill gärna hoppa av och lägga sig på sniskan så att motorn blir stum. Säkrast är att ”limma” brickan på plats mot drevet med fett så att den håller sig där den ska vara tills axeln är på plats i motorn. Övriga shims är inga konstigheter – se bara till att det finns ett vist spel och tänk på att packningen mellan blockhalvorna ökar samtliga axialspel med samma mått som packningen är tjock. I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett reparationsanvisning för denna motor. Roligt att du tycker om att läsa Classic Motor!

 

Jim Lundberg

Mellanläggsbrickor i treväxlad sachsmotor
Rulla till toppen