ILO Piano med tändningsproblem

Fråga: Bäste Jim, jag behöver hjälp. Sonens ILO Piano G50 har en Noris ankarplatta och ett Bosch 1/115/18 svänghjul. Vi kan inte få till de 2,4 mm som förtändningen skall vara. Jag förmodar att motorn skall rotera i baklänges eftersom pilen på svänghjulet visar detsamma. Brytaravstånd med nya Noris brytare är inga problem men hur vi än vrider ankarplattan, motsols eller medsols, så blir tändning för sen. Tänker vi fel?

Ulf Jensen

 

Svar: Jag blir lite fundersam när du nämner att det är olika fabrikat på svänghjul och tändsystem. De kanske är kompatibla med varandra, men frågan är om motorn har körts med denna kombination av fabrikat. Den enväxlade motorn ILO FP som var föregångare till Pianon hade Noris tändsystem. Bägge motorernas svänghjul har samma rotationsriktning, men jag är osäker på om FP 50:s tändplatta fungerar i Pianon om det skulle råkat hamna en sådan i er motor. Då ILO Pianomotorn har en rem mellan vevaxel och koppling roterar svänghjulet åt motsatt håll som kedjedrevet, det vill säga medsols. Det är så pilen på ditt svänghjul ska peka om svänghjulet har rätt rotationsriktning. Detta är dock inte samma sak som att det är rätt svänghjul till motorn.

Det slitsade hålen i tändplattan används till att ställa in förtändningen på motorn. Dessa ger en ganska begränsad justeringsmöjlighet på några grader, men de ska ändå räcka till för ändamålet. Om man nu har justerat in brytaravståndet till det riktiga (0,3-0,4 mm på ILO Piano) och det inte går att ställa in rätt förtändningen (2,4-2,5 mm på ILO Piano) på grund av att slitsarna inte ”räcker till” är det antingen fel typ av brytare, krokiga brytare eller slitna brytare som är orsaken. Detta förutsatt att svänghjul och tändplatta passar ihop. Tänk på att alltid justera brytarna innan tändningen. Varje ändring av brytaravståndet påverkar även förtändningen, men inte omvänt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen