Victoria EM50 med slirande kick

Fråga: Jag har en Victoria EM50 med slirande kick. När jag tömmer ur oljan (SAE 80) fungerar kicken klockrent men med olja slirar den. Har provat att justera kopplingen utan märkbar förbättring. Vad göra? Byta lameller, fjädrar eller kanske olja?

Göran Walday

 

Svar: Börja med att tvätta samtliga lameller med thinner eller bromsrengöring (Bräkleen). Rugga sedan upp ytorna på lamellerna (även de i stål) med fint våtslippapper (korn 320-600). Rengör lamellerna efteråt och montera dem i motorn. Dra in justermuttrarna tills änden på pinnskruvarna ligger i liv med muttrarnas ytterkant. Dra i kopplingsarmen och kolla hur kopplingens tryckplatta rör sig. Om alla fjädrar har samma förspänning ska tryckplattan röra sig rakt utåt utan att tippa åt något håll. Om plattan lyfter först å en sida drar man in de närmaste justermuttrarna eller släpper på muttrarna 180 grader därifrån.

Justera sedan kopplingsmekanismens spel. När kopplingen ska till att aktiveras ska kopplingsarmen stå som på bilden – alltså peka mot bakkanten av typskylten. Detta justeras med justerskruven i tryckplattans centrum. Montera transmissionskåpan och häll i 5,5 dl SAE 80-olja i växellådan. Tänk på att fel olja eller för hög oljenivå kan orsaka slirande koppling. Testa annars med en motorcykelolja SAE 10W-40 som är gjord för att fungera ihop med våta kopplingar. Om kopplingen fortsätter att slira efter dessa åtgärder byter man till nya lameller och/eller kopplingsfjädrar.

Jim Lundberg

Rulla till toppen