Öka axelmått med förnickling

Fråga: Hej Jim! Jag har både en fråga och ett eventuellt tips angående förnickling. Bakgrunden är denna att jag har nytillverkat en vevtapp till min Ducati Cucciolo som blev väldigt bra, utom att pressgreppet möjligen blev i minsta laget i den ena vevskivan. I och för sig räcker det nog, 1,5 hundradelar. Det ”gamla greppet var ca 2,5 hundradelar men då var det också ett elände att få isär vevpartiet.

Vad har det med förnickling att göra? Jo, jag undrar om du har någon erfarenhet av att bygga på ett axelgrepp med vanlig enkel förnickling typ ”Conny H”. Jag gjorde ett experiment med en gammal kolvbult, fin i ytan och härdad, Den mätte jag till 17,600 mm med en tusendelsmikrometer. Svarvade sedan ur en kort bit ämnesrör och polerade hålet noga till också 17,600 mm. Kolvbulten gick med möda att för hand tvinga in i hålet.

Efter extremt noggrann avfettning förnicklade jag en bit av kolvbulten i 1 timme, 0,16 A , 35 grader C. Bulten blev då 17, 625 mm. Med ett ”nickelgrepp” på alltså 2,5 hundradelar pressade jag så ihop bitarna i mitt stora skruvstycke och jag fick ta i rejält. Därefter pressade jag isär delarna och blev mycket förvånad då det visade sig att nickelskiktet var helt intakt, visserligen hade diametern minskat 0,005 mm det går att ha en viss förståelse för…

Vet inte nu om jag ska lägga på någon hundradel på min vevtapp eller om det är onödigt eller om det t.om. kan finnas någon nackdel ?

Det blev lite omständligt detta, men kanske någon har någon glädje av mitt experimenterande.

Med hälsning

Göran Nilsson

 

Svar: Jag har inte testat detta själv, men att man bygger upp axlar och liknande genom att lägga på metall på elektrolytisk väg förekommer. En bekant byggde på en sliten vevaxeltapp med hårdkrom. Någon nackdel med ett nickelskikt kan jag inte se bara det sitter ordentligt. 0,015 mm i grepp låter lite klent på din motor, men här får erfarenheten spela in. Pressa ihop vevpartiet som det är så känner du om det går lite för lätt. Vevtappen utsätts inte för vridande belastning som ramlagertapparna. Eftersom Ducatin är en fyrtaktsmotor kanske man kan använda någon flytande låsning för bussningar och liknande eftersom det inte förkommer bensin i vevhuset som kan lösa upp olika limmer och låsvätskor.

Jim Lundberg

Rulla till toppen