Sachs 502 som går illa

Fråga: Hej! Jag köpte i våras en tysklandsimporterad moped. Det är en KTM Pony tillverkad i början av 80-talet. Det är en 25 km/h modell, motorn är en Sachs 505 2/bx, dvs en handväxlad sachsmotor och är den mest strypta versionen av 505 modellen. Den gick bara i 25 och 27 i nedförsbackar, men jag köpte en 12 mm förgasare (10 mm original) och köpte även en ny luftburk som jag borrade några större hål i, den gick nu lika illa som vanligt, men jag bytte då munstycke från originalförgasaren till den nya (det gick ej att se igenom, dvs igentäppt) men efter det kan han komma upp i hela 40 km/t med hemlängtan och solen i ryggen.

DOCK, så går den skit när den är kall (20 km/t i cirka 10 minuter. Min andra veteranmoped går bra efter 30 sekunder! Konstigt! Även när den blir varm kan den ”stanna” vid 25 km/t och börja fyrtakts som satan, men rätt som det är ”rycker” den sig upp i 30-40 km/t, notera att den rycker trots jämn gas, rycker även från 26-39 km/t, när den är uppe i 40 km/t går den rent (Går 43 km/t enligt gps). Det kan ibland ta 10 sekunder att komma upp i 40 km/t på plan mark och en annan gång kan det ta 10 minuter på samma sträcka och samma körtid innan

Håller på och bli galen på den där j-vla mopeden. Förgasare bytt. Tändstift bytt. Luftburk bytt, borrat hål i den (är en strypning i den original) Olja bytt Avgasdämpningen borttagen 2-2,5% oljeblandad bensin (rek 1,5%) för att minska risken att den skulle skära Gått 45 mil när jag köpte den, nu 113 mil. Tack för svar, hoppas du eller dina kollegor kan något om denna kassa motor!

Mvh Wille Blomqvist

 

Svar: Jag har ingen erfarenhet av Sachs 502-motorn, men vissa motorer går riktigt illa innan de fått upp lite temperatur. Min Monark Monarped kvicknar inte till förrän jag kört ett par kilometer. Tyvärr så har jag inga tekniska data till denna sachsmotor. Någon som har detta och vet hur man får lite sprutt på denna motor? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen