Tändningsproblem på Husqvarna äggmotor

Fråga: Jag har tändproblem på min Husqvarna Äggmotor. Den är utrustad med Stefa Flygtändning och jag får ingen gnista. Ställt tändningen flera gånger och bytt kondensatorn och brytaren. Gjorde testet med ett 6-voltsbatteri och kondensatorn. Men fortfarande ingen gnista. Hur som helst, om jag kopplar bort spolen som går till kondensatorn så blir det gnista. Är den spolen trasig? Verkar som den jordar hela tiden vilket leder till ingen matning till tändspolen.

Thomas Wallblom

 

Svar: Om man testar en svänghjulsmagnet med en extern strömkälla som ett batteri så fungerar det bäst på tändsystem som har tändspolen innanför svänghjulet. Har man en utanpåliggande tändspole så kortsluter generatorspolen batteriet så att tändspolen inte får full spänning. Generatorspolen har en resistans som ligger under 1 Ohm – alltså ”kortslutning” om man mäter på den. Det kan vara förklaringen till att du får till en gnista om du kopplar ur generatorspolen när du testar med batteriet.

Generatorspolen går sällan sönder då den har kraftig tråd och arbetar med låg spänning. Men jag har varit med om att några generatorspolar varit defekta så säker kan man aldrig vara. Om det blir gnista med ett batteri bör både tändspole och kondensator var okej, även om det säkraste sättet är att testa dessa i en särskild provare. Om gnistan ändå uteblir kan det bero på att abriss (fältbrytningsavståndet) står fel. Detta justeras med brytaravståndet. En annan orsak kan vara att svänghjulets magneter tappat en del av sin magnetism.

Jim Lundberg

Tändningsproblem på Husqvarna äggmotor
Stefa ”Flygtändning” med en utanpåliggande tändspole med flygplansliknande form.
Rulla till toppen