Bromsproblem på Honda CB 400 N

Bromsproblem på Honda CB 400 N

Publicerad

Fråga: Har precis bytt bromsolja på frambromsen på en sliten Honda CB400 N från 1983. Oljan var väldigt dålig, nästan som brunsås. Tömde systemet helt, tog isär och gjorde rent ok, slangar och bytte till nya packningar i huvudcylinder. Sen kom problemen när jag skulle lufta systemet. Huvudcylindern ville inte bygga upp något tryck och det blev hela tiden ny luft i systemet. Provade då att hänga upp bromsoken högt på en vägg, och handtaget lägre. Då fick jag till slut ut luften och allt verka de bra. Men nu vill trycket inte släppa i systemet när jag kör, och bromsarna låser. Hur fungerar en huvudcylinder, varför släpper inte trycket när jag släppt handtaget? Cylindrarna har jag kollat och dom går att pressa tillbaka om jag öppnar luftventilen.

Arne Jogesäter

 

Svar: När man luftar frambromsen på en motorcykel har man alltid problemet att man måste pressa luften nedåt till oket och ut genom luftnippeln. Eftersom luftbubblorna vill stiga uppåt måste man hålla ett högt tempo när man luftar – annars åker luftbubblorna "jo-jo" i slangarna utan att komma ut nertill. En variant, förutom att hänga oket högt, är att pumpa in bromsvätska nerifrån genom luftnippeln så att man jagar ut luften uppåt.

När man släpper på bromsen ska kolven i huvudcylindern tryckas tillbaka av en fjäder. I huvudcylindern finns det två hål i botten på bromsvätskebehållaren. Det ena är ett utjämningshål som kolvens gummitätningen måste passera helt. Om detta inte sker går inte bromsvätskan upp i behållaren och då ökar trycket i systemet så att bromsarna ligger på. Kolla att kolven verkligen går tillbaka helt så att detta hål friläggs. När man släpper bromshandtaget ska man se en liten "fontän" i bromsvätskebehållaren som visar att vätskan – och trycket – går ur systemet. Antingen är gummitätningen för lång eller så går inte kolven tillbaka helt.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206