Köra långtur i Europa med gammelmoppen

Fråga: Hej Jag planerar en längre tur ut i Europa med gammelmoppen nu i augusti. Jag försöker pressa vikten både på mej själv och verktyg och reservdelar. Har ni några tips? Särskilt kedjan 415 väger till. Körtekniken i långa utförslöper sitter inte helt okej. Olja i tillräcklig mängd samtidigt med ett anpassat motorvarv klaffar inte alltid.

Med hälsning Bengt

 

Svar: En moped, även av äldre modell, fungerar problemfritt i många mil, men som med alla andra fordon behövs det lite extra översyn om man ska ut på långresa. Vikten är inget problem då en moped klarar av en hel del last. Den ska ju klara en fullvuxen människa samt nyttolast vilket kan betyda 100 kilo förare i sadeln och åtskilliga kilon på pakethållaren.

Se hellre till att ha lite fler reservdelar och verktyg än att jaga kilon. Montera en ny kedja – den håller många hundra mil bara den får lite smörjning. Byt olja inför resan och se till att däcken är i bra skick. Kolla igenom kablaget så ingen kabel är skadad eller på väg att gå av. Packa ner reservglödlampor och en lagningssats för punktering. Punkteringssprej finns i rätt små flaskor och fungera ju inte bara som tillfällig reparation utan även som cykelpump. En liten flaska tvåtaktsolja är bra att ha om det bara finns ren bensin att tillgå. En tvåtaktsmotor smörjs ju av oljan i bensinen och av den anledningen bör man inte motorbromsa i allt för långa nerförsbackar. Gasa till ibland så motorn får olja eller rulla i friläge och justera farten med bromsen.

Lycka till med din resa och återkom gärna efteråt och berätta hur det var.

Jim Lundberg

Rulla till toppen